Zaterdag 03/12/2022

De terugkeer van wonder boy Monty Alexander

Het Jamaicaanse wonderkind is briljant gebleven

Heist-op-den-Berg / Van onze medewerker

André Fonteyne

Monty Alexander kwam na twintig jaar afwezigheid terug naar ons land, en omdat hij destijds een benijdenswaardige reputatie genoot (Jamaicaans wonderkind, schitterend pianovirtuoos en zelfs 'opvolger van Oscar Peterson'), mocht je die terugkeer gerust als een evenement bestempelen. De Hnita-jazzclub liep dus voorspelbaar stampvol, ondanks de gepeperde toegangsprijs - bewijs van Monty's onaangetast succes in de States.

We zagen hem nog zo'n tien jaar geleden in het North Sea Jazzfestival, maar toen speelde hij in trio met de ongemeen briljante Jeff Hamilton op drums en John Clayton op bas. Een formule waar Monty Alexander aan verknocht bleek. In de Hnita trad hij op met een bassist, zonder drummer. Davide Petrocca, een Duitse bassist van Italiaanse afkomst, is voor Monty een beetje wat Niels Pedersen voor Oscar Peterson was: hij snelt toe als de pianist hem nodig heeft. Pedersen vanuit Denemarken, Petrocca vanuit Stuttgart.

Je hoorde zo dat ze elkaar goed kenden, de interactie was voortreffelijk. Petrocca is geen Pedersen, de klank, hoe rond ook, is doffer, en hoewel hij helder articuleert kun je dat spel toch niet vergelijken met de manier waarop Pedersen als het ware gitaar speelt met zijn bas. Er zaten ook wat parasitaire geluiden bij, waar de snaren nogal vaak tegen het hout kaatsten, en dat hinderde bij de fraaie lijnen en melodieuze passages. Een detail eigenlijk, want Monty liet de bassist graag aan het woord, en die solo's zaten goed in het verlengde van het pianospel. Ze bleven boeiend, zonder die anticlimaxen die bassisten soms inlassen in een trioformule.

Ook Monty is geen Peterson, hij overdondert je niet met virtuoze hoogstandjes, maar hij is wel briljant gebleven, en erg gevarieerd. Zijn swing is lichter, à la Erroll Garner of Nat King Cole, twee van Monty's eerste idolen. Hij swingt lekker ouderwets, hoor je nu zeggen, en dat is een verschil met twintig jaar geleden. Toen was swing vanzelfsprekend in een jazzconcert, en als een hoofdkwaliteit aangevoeld. Nu moet een pianist tegendraads spelen. Standards zijn uit de tijd, en een thema moet je mishandelen. Dat hoorde je hier en daar onder het jongere publiek in de Hnita. "I'm an old-fashioned pianist", zei Monty ooit. Hij creëert niet, hij varieert. Harmonische variaties, tempowijzigingen, dynamische overgangen, nu eens klateren en onmiddellijk daarop met block chords werken, dat maakt deel uit van zijn uiterst rijke vocabularium.

Behalve enkele standards van King Cole en Frank Sinatra, en zelfs eentje van Stevie Wonder, speelde Monty veel eigen composities. Geen calypso's dit keer - een van zijn specialiteiten nochtans, waar hij graag mee uitpakt. Hij begon en eindigde een nummer op een calypsoritme, maar improviseerde verder swingend op de vertrouwde vierkwartsmaat. En tot slot van zijn eerste set vertolkte hij een Jamaicaans wijsje, kinderlijk en fris, dat niets met de eigenlijke calypso te maken had. Een van zijn eigen composities heette 'Hope', en dat vond hij gepast na de tragedie in New York, waar hij juist vandaan kwam. Het werd een zwaarmoedig, soms onheilspellend stuk, en nadien bleef Monty in die sfeer, een gebedssfeer, met een hymne en een spiritual. Hij klom eruit met een parodie op oude barrelhouse-muziek, gewild onhandig en met aarzelingen à la Monk, en tot slot met 'Salt Peanuts', dat vlug overging in een feestelijke 'Sweet Georgia Brown'. Groot succes, en Monty liet zich niet pramen om er nog drie bisnummers aan toe te voegen.

WIE: Monty Alexander WAAR EN WANNEER: Hnita-hoeve, Heist-op-den-Berg, dinsdag 25 septemberONS OORDEEL: De extraverte Monty boette niets aan brio in, maar kan als componist ook een ingetogen sfeer scheppen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234