Dinsdag 29/11/2022

'De tabaksindustrie vindt altijd een oplossing'

Patrick Cusse / Een dag in Francorchamps, het Torhout van Wallonië

Het zag er een paar maanden geleden naar uit dat de Grote Prijs Formule 1 van Francorchamps misschien van de kalender zou geschrapt worden, als gevolg van de strengere tabakswetgeving. Bernie Ecclestone, big boss van de F1, zette uiteindelijk toch het licht op groen. Francorchamps kreeg toch zijn jaarlijkse (natte) hoogdag. En de tabaksindustrie zag dat het goed was. En wat als dit de laatste Belgische GP is geweest? 'Dan is dat jammer, maar er zijn genoeg circuits in de wereld,' klink het in de paddock.

Francorchamps tijdens het F1-weekend, het is een beetje zoals Torhout tijdens het T/W-weekend, of le Bourg d'Oisans aan de voet van l'Alpe d'Huez wanneer de Tour passeert. Een klein, nietig dorpje dat zich vredig van de wereld niks aantrekt, maar één keer per jaar metamorfoseert tot één grote chaos. Ook Francorchamps heeft niet zo heel veel toegangswegen, en een paar van die toegangswegen maken dan nog voor een paar honderd meter deel uit van het circuit. Aanschuiven dus, 's ochtends een beetje, 's avonds ùùùren. De plaatselijke bevolking lijkt het allemaal zo erg niet te vinden. If you can't beat them, join them, en dus verkoopt iedereen die een lapje grond heeft of zijn oprit vrij heeft, parkeerplaatsen voor 300 frank. Sommige laten hun kinderen (we hebben er gezien die geen tien jaar oud waren) op straat staan met een bordje 'parking' in de ene hand, wijzend naar een paar modderige (ook dat is Francorchamps: regen) vierkante meters. Wie helemaal door rijdt tot de officiële parkings moet zelfs 400 frank ophoesten. Dure uitstap, zo'n Grand Prix, als je weet dat een gewoon ticket voor zondag 6000 frank kostte. Toch is er nog een gat in de markt in Francorchamps. Parkeerplaatsen, hamburgers en Ferrari-vlagjes worden overal aan de man gebracht, maar nergens staat een standje 'oordopjes'. Wie Formule 1 enkel van televisie kent, heeft er geen idee van wat een kabaal die bolides maken (noch hoe snel ze voorbij flitsen).

Ferrari is overigens het populairste team in Francorchamps. Veel Italianen in Luik, en veel Duitsers die hun Schumi overal volgen, en veel Belgen die een oeverloze sympathie hebben voor het meest tot de verbeelding sprekende automerk. De tribunes zien dan ook overwegend rood. Hier en daar hoor je wat Engels praten, en op dat hoofd staat dan meestal een Damon Hill-petje.

Dat de Grote Prijs van Francorchamps dit jaar bijna niet was gereden en dat hij ook de volgende jaren in gevaar is door de steeds strenger wordende antitabakswetten lijkt niemand in het F1-wereldje te deren. Belgische fans en organisatoren zullen misschien in de kou komen te staan, maar het F1-circus zal gewoon elders rondjes draaien. Een kleine rondvraag in de paddock leverde bijna eensluidende antwoorden op.

Takamitsu Yoroizuka, marketing manager van Japan Tobacco, via Mild Seven sponsor van het Benetton-team: "Wanneer het in Europa lastig wordt, gaan we gewoon meer in Azië rijden. Azië is trouwens onze grootste afzetmarkt." Patricia Spinelli, woordvoerster van het Prost-team, dat mee gesponsord wordt door Gauloises: "In Frankrijk zijn ze al streng en toch worden telkens oplossingen gevonden. Tabaksfabrikanten zijn zeer inventief, er zal wel een manier gevonden worden." Ian Phillips, commercieel directeur van het Jordan-team, waar Benson & Hedges sponsor is: "Het zal misschien niet gemakkelijk zijn Formule 1 in Europa te houden zonder tabak, maar we komen er wel uit. Als er bijvoorbeeld geen race zou zijn in Spa, dan zou ik dat jammer vinden, maar eigenlijk is dat geen probleem. Er liggen in de wereld genoeg circuits waar we wel terecht kunnen." Tabak is in elk geval op dit moment niet weg te denken uit de Formule 1. Op onze redactie arriveerde twee weken geleden zelfs een pakje West-sigaretten als 'relatie-geschenk'. Het circuit zelf in Francorchamps wordt gedomineerd door Marlboro-borden, in fel contrast met de vele bordjes met een rookverbodopschrift, waar geen kat zich aan houdt.

Toch zijn er nog renstallen waar in de motorhomes en vip-tentjes géén sigaretten op tafel liggen. Bij het team van Jackie Stewart bijvoorbeeld. De ex-piloot en huidig teamleider heeft geen enkele tabaksponsor. "Omdat drie van onze voornaamste sponsors rookvrije bedrijven zijn. Zolang we het financieel kunnen zonder tabak, doen we het," zegt Stewart in een gesprek met De Morgen. Maar, voegt hij eraan toe: "Dat wil niet zeggen dat ik in de toekomst nooit met een tabaksfabrikant in zee ga." Stewart zou het jammer vinden dat Spa, waar hij nooit won maar wel bijdroeg tot de invoering van strenge veiligheidsmaatregelen, van de kalender verdwijnt, maar hij ziet het zo'n vaart niet lopen. "Er zijn veel te veel grote belangen mee gemoeid. Teveel grote bedrijven, automerken, brandstoffabrikanten kunnen het zich niet veroorloven de F1 uit Europa te laten verdwijnen. Ze hebben die markt teveel nodig, en de F1 is daarin een veel te belangrijke schakel."

Afwachten toch maar. Zoals de voetbalbobo's in dit land wel vaker mogen ondervinden, zijn bepaalde politici niet gemakkelijk op andere gedachten te brengen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234