Zondag 20/10/2019

De switch van Nintendo: gewoon zichzelf blijven

Nintendo Switch, gisteren gelanceerd, is niét de console die u alle andere consoles moet doen vergeten. Maar als u toevallig een fan bent van het jolige universum dat de Japanse gamemaker al bijna veertig jaar aan het uitbouwen is, staat u een hoop pret te wachten met het ding.

De Wii U waren "twee Wii's op elkaar geplakt". De Wii, zes jaar daarvoor, waren "twee met ducttape aan elkaar gehechte GameCubes", de voorganger van de console. En nu is de Switch dus... U snapt al waar we naartoe willen. Die algemene perceptie over Nintendo's consoles die het afgelopen decennium is ontstaan onder gamers klopt ook in niet geringe mate: voor zijn frisse HD-graphics hoeft u de nieuwe Switch-console, waarmee je zowel op tv als onderweg kunt spelen, niet in huis te halen.

U zult hardcoregames kunnen spelen op de Nintendo Switch, claimt Nintendo. Maar vergeet dat maar als u een gamer bent die het gewend is om op een PlayStation 4 of Xbox One te rammelen. De enige echte hardcoregame die Nintendo al liet zien voor de Switch is een conversie van The Elder Scrolls V: Skyrim, een bijna zes jaar oude game, en die ziet er in de eerste demo's niet echt uit als een spel dat een nieuwe visuele standaard zet.

Ook de semirealistische sequenties in Nintendo's aankomende totemgame Super Mario Odyssey, waarin onder meer het centrum van Manhattan een van de decors is, zien eruit als de omgeving van een PlayStation 3- of Xbox 360-game. In de hardwarewedloop om méér geheugen, méér rekenkracht, méér hogedefinitiegraphics, waarin vooral concurrenten Sony PlayStation en Microsoft Xbox zichzelf hebben verwikkeld, blijft Nintendo met enige vasthoudendheid achteraan.

Ware innovatie zit elders, zo luidt de afgelopen vijftien jaar al de filosofie van het spelletjesbedrijf. Met de DS was het de eerste consolefabrikant die een gametoestel met een aanraakscherm op de markt bracht. De Wii betekende een doorbraak voor bewegingsbesturing die Sony's PlayStation EyeToy en andere concurrerende producten niet konden forceren. En nu plakt de Switch dus sofa- en mobiel gamen in één product met de Switch en diens uitneembare tabletconsole. Bewegingsbesturing kan ook nog.

Traditie

Het is opvallend hoe Nintendo niet écht iets nieuws naar het winkelrek brengt met de Switch. Het is alsof de fabrikant zich opzettelijk heeft gericht op zijn fervente fans: het moet gewoon een beetje leuk blijven. En dat doen heel wat games voor het toestel. Een knappe nieuwe titel is Snipperclips, een toonbeeld van hoe het vuur van innovatie nog brandt bij Nintendo. En ook het van mooi gestileerde graphics voorziene The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een voorlopige aanrader.

Minder is 1-2-Switch, dat in essentie eerder een setje technologiedemo's is dan een volwaardige game. Grote gamehuizen Ubisoft (met een Switch-versie van dansgame Just Dance) en Activision (dat een allerlaatste editie van zijn Skylanders: Imaginatorslanceert) maakten het zichzelf ook iets te makkelijk.

De allereerste gameconsoles van Nintendo - kleine, draagbare 'Game & Watch'-systemen met maar één spelletje op - verschenen in 1980 in de winkels, gevolgd door de NES drie jaar later. Toen had Nintendo de videogamemarkt quasi voor zichzelf, maar ook toen concurrenten Sega, PlayStation en Xbox erbij kwamen is de fabrikant nooit écht van zijn koers afgeweken.

Nintendo is al bijna 40 jaar zijn eigen niche aan het uithouwen in de videogame-industrie, en zet dat noeste werk nu gewoon verder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234