Zaterdag 28/11/2020

De supermarkt die alle wetten tartte

De Wolf in Boechout was een fenomeen

Met de overname van Supermarkt De Wolf in Boechout komt een einde aan een onvervalst fenomeen in de distributiewereld.

Brussel

Ruben Mooijman

Wanneer Delhaize een lokale supermarkt overneemt, is dat normaal gesproken geen groot nieuws. Wanneer die lokale supermarkt De Wolf heet en in Boechout ligt, is er echter iets meer aan de hand, want Supermarkt De Wolf was in de wereld van de voedingsdistributie niets minder dan een fenomeen.

Dat was niet alleen zo omdat die winkel met 3.250 vierkante meter de grootste zelfstandige supermarkt van het land was of omdat De Wolf jaar na jaar uit de onderzoeken van Test-Aankoop als een van de goedkoopste winkels van het land naar voren kwam, maar ook omdat de winkel alle wetten uit supermarktland aan zijn laars leek te lappen. De zaak, die in de loop der tijd via niet minder dan negen uitbreidingen tot zijn huidige omvang was uitgegroeid, had geen behoefte aan internationale schaalgrootte, uitgekiende marketingtechnieken of dure consultants om de concurrentie te verslaan.

"Er wordt wel eens gezegd dat De Wolf een schoolvoorbeeld was van hoe het niet moet", zegt supermarktspecialist Chris Opdebeeck van het onderzoeksbureau Marketing Map. "De aankoopkracht was relatief beperkt. Tussen de parking en de winkel lag een drukke weg. De winkel zelf had allerlei hoekjes en gaatjes. En toch was hij heel succesvol."

Dat komt, denkt Opdebeeck, doordat De Wolf heel goed scoorde op twee van de drie hoofdkarakteristieken van een goede supermarkt. "De ligging was heel goed, in een regio waar toch de hogere inkomens wonen. De ondernemer zelf wist bovendien heel goed in te spelen op de lokale noden en wensen. Dat compenseerde blijkbaar de afwezigheid van een duidelijk merk."

Manuel De Wolf, die de winkel opbouwde tot wat hij nu is, blijft er zelf nuchter onder. "Wij hadden de mogelijkheid uit te breiden omdat we niet in een stadscentrum zaten, zoals veel andere zelfstandigen. Iedereen doet het op zijn manier." Dat zijn winkel nu zal worden omgevormd tot een Delhaize, is geen reden tot droefenis, vindt De Wolf. "Als je bereikt hebt waarvoor je gewerkt hebt, kan je alleen maar tevreden zijn. De overname komt er vooral omdat ik geen opvolging heb."

De overname van De Wolf lijkt ook symbool te staan voor de opkomst van grote nationale ketens ten nadele van de zelfstandige supermarkten. Behalve De Wolf heeft Delhaize recentelijk ook twee West-Vlaamse winkels overgenomen. Net als De Wolf waren die lid van Alvo, een samenwerkingsverband tussen zelfstandigen. Door samen artikelen aan te kopen konden zij betere voorwaarden bedingen bij leveranciers.

Peter Muyllaert, directeur business development van Delhaize, denkt dat het concept van de aankoopcentrales zijn beste tijd gehad heeft. "De overhead is toch relatief hoog. Een doorsnee Alvo-winkel is tamelijk klein en dan gaan de logistieke kosten zwaar wegen. Ook het winkelconcept zou in veel gevallen wat gestroomlijnder kunnen." Ook Opdebeeck stelt vast dat de aankoopcentrales, zoals Alvo en Samgo, op een keerpunt gekomen zijn. "Het aantal leden is bij Alvo op een jaar tijd van 118 naar 104 gezakt." Toch is er volgens hem wel een toekomst voor de zelfstandigencentrales, mits ze het anders aanpakken. "In Frankrijk lukt het wel. De zelfstandigenketens Leclerc en Système U hebben onlangs samen een aankoopcentrale opgericht, hoewel de ketens heel verschillend zijn, maar veel Vlaamse zelfstandigen willen echt onafhankelijk blijven." Alvo zelf erkent dat de grote distributiereuzen met hun mega-aankoopkracht de concurrentiepositie van de zelfstandigen beïnvloeden. "Grote distributeurs kunnen echter geen rekening houden met regionale verschillen en aankoopgewoontes. Daar ligt een enorme kans voor elke zelfstandige die dagelijks tussen zijn klanten staat", vindt directeur Etienne Vanbosseghem van Alvo. Hij voegt eraan toe dat de reden om van Alvo naar een grote keten over te stappen vaker het gebrek aan een opvolger is dan ontevredenheid over de formule. "De leden van Alvo en de zelfstandigen in het algemeen zijn het grote wild waarop momenteel geschoten wordt."

Met de drie winkels die recentelijk van Alvo naar Delhaize overstapten, verliest Alvo 9 procent van zijn omzet. "Dat verlies wordt momenteel echter nog ruim gecompenseerd door de groei die gerealiseerd wordt door andere Alvo-leden", aldus Vanbosseghem.

Voormalig Alvo-voorzitter Manuel De Wolf denkt er net zo over. "Alvo zal echt niet verdwijnen omdat er een paar leden uitstappen. Het idee om samen aan te kopen heeft zijn beste tijd nog lang niet gehad."

'Als je bereikt hebt waarvoor je gewerkt hebt, kun je alleen maar tevreden zijn'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234