Donderdag 29/10/2020

De strijd om de hogesnelheidstrein

Eurostar investeert een slordige 600 miljoen euro in tien nieuwe treinstellen. Tot grote ergernis van Frans president Sarkozy gaat dat order niet naar de Franse treinfabrikant Alstom, maar naar het Duitse Siemens. Met de nieuwe supertreinen maakt Eurostar zich klaar voor de komende concurrentiestrijd op het Europese continent.

Eurostar, dat vandaag Parijs, Londen en Brussel met elkaar verbindt, wil over enkele jaren tot in Zuid-Frankrijk en Zwitserland rijden. De Duitse spoorreus Deutsche Bahn lonkt dan weer naar het supersnel treinverkeer richting Londen en rijdt binnenkort met een testtrein door de Kanaaltunnel.

De volgende generatie Eurostartreinen zal van Duitse makelij zijn. Het Duitse Siemens won zopas de strijd om een mega-order van tien treinstellen, goed voor een factuur van 600 miljoen euro. Het Franse Alstom, dat de bestaande Eurostarvloot leverde, bijt in het zand.

“Na afloop van de aanbestedingsprocedure heeft Eurostar de deelnemers ervan op de hoogte gebracht dat het contract voor de vervaardiging van de nieuwe treinstellen werd toegekend aan treinenfabrikant Siemens, hoewel er nog moet worden onderhandeld over de finale overeenkomst”, meldt Eurostar per communiqué.

De keuze voor Siemens komt hard aan in Frankrijk. Eurostar is voor 55 procent in handen van het Franse spoorbedrijf SNCF. De rest zit bij het Britse LCR (40 procent) en de Belgische NMBS (5 procent). Het was gebruikelijk dat de SNCF en haar dochterbedrijven kiezen voor treinstellen die in Frankrijk gebouwd werden: ofwel bij TGV-bouwer Alstom, ofwel in de Franse fabrieken van het Canadese Bombardier. Tot op het laatste moment zou het Elysée ook druk uitgeoefend hebben om het mega-order in Frankrijk uit te voeren. Maar Eurostar, dat zich als onafhankelijk bedrijf wil profileren, zegt de keuze voor Siemens in eer en geweten gemaakt te hebben via een “rigoureuze” aanbesteding.

De Franse regering liet weten “verbijsterd” te zijn over de toekenning aan Siemens. Volgens zowel Parijs als Alstom zijn de Siemenstreinen niet conform aan de veiligheidsregels in de Kanaaltunnel. De Franse minister van Milieu Jean-Louis Borloo en staatssecretaris voor Transport Dominique Bussereau roepen Eurostar op om “zijn aanbesteding conform te maken aan de huidige veiligheidsregels”.

Negenhonderd passagiers

De nieuwe treinen van Eurostar, verwacht voor 2014, zullen een snelheid halen van 320 kilometer per uur, waardoor de reistijd tussen Parijs en Londen verkort zou worden tot net iets meer dan twee uur. Met een capaciteit van meer dan 900 passagiers zal de nieuwe Eurostartrein ook 150 plaatsen meer kunnen aanbieden dan vandaag. De treinbestellingen bij passen in Eurostars breder investeringsprogramma van 820 miljoen euro voor al zijn rollend materieel. De treinuitbater maakt zich zo klaar voor de komende concurrentiestrijd op het Europese continent, na de recente vrijmaking van het supersnel internationaal reizigersverkeer.

“De nieuwe treinen functioneren op het hele Europese hogesnelheidsnet en kunnen worden ingezet om verschillende Europese steden rechtstreeks met Londen te verbinden”, zegt Eurostarbaas Nicolas Petrovic. “De laatste zestien jaar heeft Eurostar een revolutie teweeggebracht in het reizen tussen Brussel, Parijs en Londen. Onze blik is nu echter gericht op een uitbreiding door heel Europa. Korteafstandsreizigers kiezen steeds meer voor het spoor in plaats van het vliegtuig.”

De nieuwe treinen maken verbindingen tussen Amsterdam en Londen mogelijk in minder dan vier uur en tussen Genève en Londen in minder dan vijf uur. Petrovic denkt er ook aan de Eurostar over enkele jaren tot in Zuid-Frankrijk te laten rijden.

Door de Siemensdeal zal Eurostar ook met vrijwel dezelfde treinen rijden als een van zijn grootste concurrenten in de slag om Europa, Deutsche Bahn. De Duitse spoorreus zit zelf evenmin stil en bereidt een offensief voor richting Londen. DB hoopt Eurostars monopolie op het passagiersverkeer door de Kanaaltunnel te kunnen doorbreken en droomt ervan al over drie jaar de financiële topsteden Frankfurt en Londen te verbinden via Keulen. Een hevige concurrentiestrijd lijkt in de maak, want ook Eurostar denkt eraan die lucratieve route te bedienen.

De allereerste test van een DB-trein door de Kanaaltunnel is voorzien voor 19 oktober, na maanden van onderhandelingen met tunneluitbater Eurotunnel. De strenge veiligheidsvoorschriften hebben tot nog toe elke potentiële concurrent voor Eurostar verhinderd om door de Kanaaltunnel te rijden.

Het getouwtrek rond de veiligheidsnormen is overigens nog niet beslecht. Eurostars treinen zijn 400 meter lang, waardoor ze op maat zijn van de veiligheids- en evacuatievoorzieningen in de Kanaaltunnel. Deutsche Bahn zou graag door de tunnel rijden met twee aan elkaar gekoppelde treinen van 200 meter, maar moet daarvoor nog toestemming krijgen van de Britse en Franse autoriteiten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234