Maandag 14/10/2019

Daten

De strategie van de online dater: "Ik kan u niet krijgen, maar ga het toch proberen"

Wie de online datingmarkt opgaat, zoals bij Tinder, stuurt vaak berichtjes naar mensen die aantrekkelijker zijn dan zijzelf. Maar dat levert niet altijd iets op. Beeld ANP/Twitter

Krijgt u bedroevend weinig reacties tijdens het online daten? Dat komt omdat u – zoals iedereen – op partners mikt die veel te hoog gegrepen zijn. Dat blijkt althans uit een grote Amerikaanse studie.

Iedereen die er niet uitziet zoals een Gisele Bündchen of Ryan Gosling weet: online daten kan een marteling zijn. Eerst moet je je door een stapel ongeschikte tot ronduit creepy kandidaten ploegen. Vervolgens doe je uren over het ultieme 'kijk eens hoe slim en geestig ik ben'-bericht en hark je al je moed bijeen om het te versturen. Om vaak tevergeefs te wachten op een antwoord, terwijl je in je hoofd alle mogelijke verklaringen opsomt.

Academici aan de Universiteit van Michigan hebben de verklaring gevonden. De groep onder leiding van sociologe Elizabeth Bruch en netwerkanalist Mark Newman analyseerde liefst 187.000 berichten op een niet nader genoemde "populaire gratis datingsite", verstuurd door heteroseksuele gebruikers uit Boston, New York, Chicago en Seattle. 

Wat blijkt? Online daters richten hun pijlen op mannen en vrouwen boven hun eigen 'niveau' of 'categorie'. Mannen en vrouwen die veel aantrekkelijker zijn dan zijzelf. Zo'n 25 procent aantrekkelijker, om precies te zijn. In een poging om 'aantrekkelijk' objectief te definiëren keken de onderzoekers naar het aantal berichten: hoe meer berichten gebruikers kregen van andere online daters, hoe aantrekkelijker. Om een idee te geven: één vrouw ontving een maand lang elk half uur een bericht. Vooral van mannen die zelf een stuk minder interesse genereerden. 

Een fenomeen dat Vlaamse online daters ook al gewaar werden, blijkt uit kleine rondvraag. Lore (34): "Het klinkt wellicht wat arrogant, maar niet zelden krijg je een superlike op Tinder van mannen waar je van denkt: sorry maar ik ben echt way out of your league."

Heeft de doorsnee online dater dan zo'n hoge dunk van zichzelf of is het een bewuste strategie: die vrouw (of man) kan ik wellicht nooit krijgen, maar wie niet waagt, niet wint? Bruch en Newman moeten het antwoord schuldig blijven. Wel stelden ze vast dat de strategie vaker niet werkt dan wel. Mannen die vrouwen aanschreven die aantrekkelijker waren dan zijzelf, kregen slechts in 21 procent van de gevallen een reactie. 

"Negentig procent van de datingmarkt jaagt op de overige tien procent." Rika Ponnet, eigenaar van een relatiebureau Duet, ziet vaak dat mensen online sneller anderen contacteren die ze pakweg op café nooit zouden durven benaderen. Uit angst op een blauwtje en deuk in hun – al kwetsbare – ego. "Online, zonder getuigen, wordt die afwijzing minder pijnlijk bevonden. Waardoor velen denken: wat heb ik te verliezen?" Al is er ook een stuk narcisme mee gemoeid, meent Ponnet. "Ooit was het voor de mens van levensbelang om biologisch en economisch gezien de beste partner te vinden. Dat wis je niet meteen uit."

Dertiger Katrien, tot voor kort een frequente Tinder-gebruikster, ziet nog een verklaring: "Op datingapps kun je nu eenmaal vaak enkel afgaan op een foto en een beroep. Als je dan een like krijgt van iemand die je anders als onbenaderbaar zou bestempelen, is dat net een boost voor je zelfvertrouwen."

Zoals Bruch het optimistisch verwoordt in The Washington Post: "een responspercentage van 21 procent mag weinig lijken, het is nog altijd veel meer dan nul".  Al denk je volgens Ponnet best breed: "mikken op het hoogst haalbare is lang geen garantie op een goede match. De partner die online daters vinden wijkt meestal fel af van de theoretische wishlist in hun hoofd."

Minder opbeurend is dat de studie clichés bevestigt. Zo daalt de aantrekkelijkheid van vrouwelijke online daters vanaf 18 jaar. Terwijl mannen net pieken rond hun vijftigste. Mannen die minder positieve woorden gebruiken en hard to get spelen in hun berichten naar populaire vrouwen krijgen gek genoeg sneller reactie. En een laatste tip: korte berichten scoren beter. Voor u een gedichtenbundel wil plagiëren: "een gewone 'hey' lijkt goed te werken", zegt Bruch.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234