Donderdag 13/05/2021

De stoemp als wereldkeuken

Geen Brussels gerecht dat zo makkelijk kan doorgaan voor wereldkeuken als Arno’s Stoemp: begeleid door een schare gastmuzikanten uit Marokko, twee zwarte soulzangeressen en een razendstrakke band bracht Arno Hintjens tijdens Theater aan Zee een pittig gekruide dwarsdoorsnede van zijn discografie.

Dit jaar werd Le Plus Beau aangezocht als curator voor de dertiende editie van Theater aan Zee, een festival dat evengoed genoeg aanleiding gaf om het publiek van Arno’s Stoemp te laten proeven - een gepeperde hutsepot van stijlen en genres.Op dezelfde manier dat Oostende steeds een stad van aangespoelde buitenstaanders is geweest, en Arno zélf ook bekend staat om zijn ratjetoe van Amerikaanse blues, Britse rock, Frans chanson en Belgisch surrealisme, verzamelde zich voor het station van Oostende een bonte mix van verwaaide bohemiens, pubers, skaters en gepensioneerden, die postvatten naast zongebrande middenstandsgezinnetjes en een enkele kraker die met zijn grijzende punkkapsel en rafelige hond voor enige commotie zorgde op het terrein. Daarbuiten probeerde een schare vrekkige omstanders dan weer om het doek van de hekkens te pulken, waardoor ze een glimp van hun held zouden kunnen opvangen. Niet onbegrijpelijk, want Arno had een intrigerende, zij het allerminst conventionele setlist in elkaar geknutseld voor Theater aan Zee. Zo namen eigenzinnige songs als ‘The Voice of Belgium Brussels’ en ‘Watch Out Boy’ - opgeluisterd met Marokkaanse chant, scheurende gitaren en hitsige percussie - namen de handschoen op tegen omgetimmerde classics als ‘Oh La La’ (zigeunerhoempa en ska in één) of ‘Putain Putain’. Zelfs in een exotisch of soulvol kleedje konden die hymnes nog steeds rekenen op manische reacties uit het publiek, net als de bijdrages van Ad Cominotto op accordeon trouwens. Arabische invloeden waren er in overvloed tijdens de set, maar evengoed kroop de Oostendse Noordzeelucht wat dieper in je neus tijdens ‘Lola, etc.’, dat de allures van een triest zeemanslied meekreeg. ‘Ha Ha’ van T.C. Matics magistrale Choco klonk dan weer heerlijk hortend en stotend als een aanval van Tourette.Praten deed Arno naar goede gewoonte niet teveel: hoogstens om wat schuttingtaal te ventileren tussen twee songs door (“Godverdomse miljaarde dju” diende als welkomstwoord) of om een angeltje bloot te leggen: zo jutte hij het publiek eerst grijnzend op om de handen in de lucht te steken, waarna hij diezelfde kuddementaliteit afknalde met een sneer aan “de klootzakken van de VTM”. Zoals we al zeiden: een pittig spektakel, deze stoemp in de maag.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234