Woensdag 12/05/2021

Review

De stijlvolle soul van Lianne La Havas

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

In 2000 stond het toen nog totaal onbekende Coldplay in de Club van Pukkelpop, en nog voor het concert van de band ten einde was, werd het Londense viertal  overstemd door het toen waanzinnig populaire Limp Bizkit, die net aan hun set begonnen op de Main Stage. "Volgend jaar", zei de toen lichtjes geïrriteerde Chris Martin, "zullen we zelf op dat grote podium staan."

Zo ver is het nooit gekomen, want de carrière van Coldplay nam nadien zo'n hoge vlucht dat ze al gauw te groot werden voor het festival.

Precies vijftien jaar later deed zich precies hetzelfde scenario voor tijdens het laatste nummer van Lianne La Havas, wiens optreden in diezelfde Club ook gedwarsboomd werd door het platvloerse gedreun van, opnieuw, Limp Bizkit. La Havas zelf maakte er geen allusie op, maar de kans is groot dat ook haar status de volgende jaren zodanig evolueert, dat ze binnen afzienbare tijd zélf als publiekstrekker zal fungeren.

La Havas staat op dit moment in heel Europa hoog in de charts met Blood, jaar tweede, grotendeels in Jamaïca opgenomen plaat. Openingsnummer 'Green and Gold' vatte meteen de essentie van dat nieuwe werk samen: een song over haar roots, en de geschiedenis van haar familie. De zangeres zélf was om door een ringetje te halen: mooi opgestoken haar, glitter op de oogleden, flashy geel shirt met open rug, én een strakke zwarte broek. La Havas speelde ook zelf gitaar, wat haar echt een stoere uitstraling gaf. Muzikaal kantelde de set van stijlvolle souljazz tot sensuele rock, met tussenin nog een ommetje langs vederlichte pop.

Het werkte, al kon je je niet van de indruk ontdoen dat de band nog niet helemaal was ingespeeld. Gelukkig toonde La Havas zich wél een uitstekende zangeres. Eéntje met een scherp zakelijk inzicht, bovendien. Zo was ze zowat de enige act die er in de Club aan gedacht had om een backdrop mee te brengen waarop in grote letters haar naam stond afgedrukt, plugde ze haar uitstekende nieuwe single 'It's What You Don't Do', herinnerde ze het publiek eraan dat ze net een nieuwe plaat had, én maakte ze tot twee keer toe reclame voor haar volgende Belgische show -dit najaar in de Ancienne Belgique- waar ze hoopte ons allemaal terug te zien.

Naast een goeie zangeres dus ook een getalenteerde zakenvrouw. Het sterrenpotentiëel spatte eraf. Neem het van ons aan: de volgende keer zal de volumeknop van Limp Bizkit het minste van haar zorgen zijn.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234