Zondag 16/06/2019

Openbaar vervoer

"De sporen van De Lijn zijn zoals onze kerncentrales: een beetje versleten"

Beeld Wouter Van Vooren

Een tramtunnel die geregeld dichtgaat, doorgeroeste palen en gebroken sporen. Zijn de recente problemen met de Antwerpse trams toeval, of is er meer aan de hand?

Het premetrostration Diamant, dinsdagnacht. Een verstrooide aannemer rijdt in de verkeerde richting over een wissel. Die raakt geforceerd, waardoor andere trams niet meer door kunnen. Tijdens de herstelling worden de getroffen tramlijnen omgeleid. Maar voor het verkeer tussen het centrum en Linkeroever is dat niet mogelijk. Er is slechts één tramtunnel onder de Schelde en die is geblokkeerd.

Voor pendelaars is het de start van een chaotische middag. Ze moeten buslijn 36 nemen, maar niet iedereen vindt de juiste halte. Bovendien blijkt de tram soms toch nog door de tunnel te gaan.

"Aanvankelijk hadden we de aandrijfstang van de wissel gerepareerd", vertelt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. "Dat leek voldoende, maar bij de controle bleek dat ook een ander deel vervangen moest worden." De Lijn splitst de werken daarom op in twee delen: eentje voor en eentje na de middag. Vandaar de verwarring.

Twee weken eerder op dezelfde lijn. Tussen de Groenplaats en de Meir zorgt een andere aannemer er per ongeluk voor dat de stroomkabels naar beneden komen. Door hun gewicht, meer dan 10 kilogram per meter, ontstaat een domino-effect. Over een afstand van 350 meter vallen de kabels op de sporen.

Resultaat: anderhalve dag geen trams onder de Schelde. Het enige alternatief: buslijn 36.

Bladeren

Twee ongelukken in twee weken. Is het toeval? Volgens de woordvoerder van De Lijn wel. "De problemen van woensdag hebben geen enkel verband met die van twee weken geleden. In beide gevallen ging het om een andere plek, een andere aannemer en een ander probleem." De aannemers werden geselecteerd op basis van een aanbesteding. Van de Vreken: "Zij zijn het gewend dit soort werken uit te voeren."

Toch is het niet de eerste keer dat het fout loopt in de tunnel onder de Schelde. Als trams niet in panne vallen, dan is het wel het weer dat problemen veroorzaakt. Afgelopen winter lagen er bladeren op de sporen aan de tunnelmonden. De hars uit de bladeren kleefde op de sporen, waardoor het detectiesysteem van de trams op hol sloeg. Zij reden met flinke vertragingen de tunnel in.

Is de tramtunnel een rotte plek in het tramnet? "Neen, maar de problemen vallen gewoon meer op", zegt Dirk Wiesé van TreinTramBus, die ook voorzitter is van de sp.a in Hoboken. "De tramtunnel onder de Schelde is het belangrijkste stuk tramlijn van Vlaanderen. Tijdens de spits rijdt er om de twee minuten een tram. Dat is veel, maar niet uitzonderlijk als je de drukte vergelijkt met die in buitenlandse steden. Het gaat dus, maar je moet de tunnel wel goed onderhouden."

Beeld Wouter Van Vooren

Rode draad

Mogelijk ligt daar het probleem. Want de tunnel is geen alleenstaand geval. Vorige winter viel aan tramhalte Harmonie een paal van de bovenleiding zomaar om. Hij was volledig doorgeroest. "Op sommige plekken zijn spoorrails zomaar doorgebroken", zegt Wiesé. "Dat komt doordat de nieuwe trams meer wegen dan oude. De druk per wiel is groter, waardoor oudere rails het moeilijk krijgen."

Het gaat om de optelsom, zegt Wiesé. "Uiteraard zijn de twee laatste incidenten in de premetrotunnel een ongeluk. Maar de rode draad is duidelijk: De Lijn sukkelt al twee jaar met die tunnel. Hij valt geregeld uit." 

Ook daarbuiten stapelen de incidenten zich op, klinkt het. "De sporen van De Lijn zijn zoals onze kerncentrales: een beetje versleten. Het toont aan dat De Lijn te weinig bezig is met het structurele onderhoud van het materieel."

Reizigersorganisatie TreinTramBus pleit al een tijdje voor meer investeringen in het onderhoud van de infrastructuur. Dat is niet alleen een kwestie van geld, maar ook van keuzes. "Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid", zegt Wiesé. "Vroeger was er simpelweg te weinig aandacht voor. Nu is er door de budgettaire druk te weinig geld om die achterstand in te halen."

Beeld Wouter Van Vooren
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden