Zondag 31/05/2020

'De sociale bij doet het beter dan de mens'

Een ondergrondse bibliotheek in de Sierra Nevada en een mars door Gent in witte imkerpakken om aandacht te vragen voor het lot van de bij: kunstenaar Louis De Cordier wil de wereld veranderen.

Uit een pand in de Gentse Burgstraat komt plots, op een doordeweekse donderdagochtend, een stoet mensen in witte imkerpakken gestroomd. De witte vlek passeert het Gravensteen, loopt naar de Korenmarkt en verder de stad in. "De bij en zijn lot staan symbool voor allerlei problemen waar deze wereld mee kampt", had kunstenaar Louis De Cordier de imkers toegesproken. Toch geen protestborden, geen slogans. En noem dit vooral geen betoging, maar een artistiek statement.

"Problemen als klimaatverandering en landbouw lokken vooral boosheid en angst uit, en dat werkt niet. We willen een nieuwe visie brengen, iets constructief doen", legt De Cordier uit na de mars, terwijl hij zichzelf probeert te bevrijden van het witte net om zijn hoofd.

Evengoed markeert de optocht de finnisage van zijn expo Biblioteca Del Sol_Press#8, over biodiversiteit en een ondergrondse bibliotheek die de Bruggeling heeft gebouwd in de Spaanse Sierra Nevada, waar hij ook een conservatieproject heeft voor bijen. Op 2.000 meter hoogte bewaart De Cordier daar boeken en zaden van planten.

Het droge klimaat en de min of meer constante temperatuur zorgen ervoor dat het verstrijken van de tijd weinig schade aanricht aan de collectie over kunst, wetenschap en spiritualiteit. Ter info: de bijna 9.000 boeken komen uit zijn eigen verzameling, maar iedereen mag suggesties opsturen.

Door een tralies

Carrington is een nieuwe galerie in Gent die geïnteresseerd is in kunstenaars die actief inzetten op maatschappelijke verandering en anderen bij hun projecten betrekken. En De Cordier is net dat: zijn werk verkent thema's als natuurlijkheid, duurzaamheid en de bescherming van onze leefomgeving. "Ik bestrijd het humanisme dat een schot plaatst tussen natuur en mens. Alsof de mens door een tralies naar de natuur kijkt."

Zijn bijzondere bibliotheek ziet hij als een soort culturele ark. Andere collecties kunnen al te makkelijk vernietigd worden, omdat ze op plekken bewaard worden die geografisch, politiek of klimatologisch onstabiel zijn. De Biblioteca Del Sol wil eeuwig een oord van reflectie zijn.

Zijn werk wordt ook wel omschreven als sociale sculpturen. Maar waarin ligt de artistieke waarde van een bijenmars? "Zie het als een happing", antwoordt De Cordier. "De witte pakken geven de tocht een zekere theatraliteit of poëzie." Tegelijk wilde hij een mysterieus beeld oproepen. "Wie zijn die mensen? Waar gaan ze naartoe?"

Bijen zijn voor de kunstenaar ook zoveel meer dan de spreekwoordelijke kanarie in de koolmijn, die aangeeft dat onze leefomgeving het moeilijk heeft. "Ze vertellen iets over de manier waarop onze beschaving omgaat met de natuur en over onze patriarchale structuur. Bijen leven in een matriarchale wereld met de koningin als spilfiguur, en waarin organische samenwerking centraal staat. De bijen reiken ons een oplossing aan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234