Maandag 01/06/2020

De snelle Facebookgeneratie

lBetogingen zijn van alle tijden. Het grote verschil is de snelheid waarmee het gebeurt.

Van sommige woorden krijg ik spontaan jeuk. ‘Twitterpagina’, bijvoorbeeld, of ‘Facebookgeneratie’. Van waar komt dat onzalige idee dat twitteren om het creëren van een pagina gaat, en dat vooral jongeren actief zijn op Facebook? Facebook telt een slordige 3,8 miljoen Belgische leden - als dat klopt, zit meer dan een derde van de Belgische bevolking op Facebook. Toch worden deze 3,8 miljoen Facebook-Belgen gemakshalve ondergebracht in één generatie. De denkbeeldige ‘Facebookgeneratie’ zou niet alleen verslaafd zijn aan Facebook, maar is ook nog eens meer maatschappelijk geëngageerd dan de X, Y of Z generatie die hen voorafging.

Ik weet niet wat ik het meest irritant vind: het indelen in ‘generaties’ of het toekennen van groter politiek engagement aan een bepaalde groep internetgebruikers. Van de pakweg 3,8 miljoen Belgen op Facebook is 40 procent jonger dan 24; 35 procent is tussen de 25 en de 44 jaar oud, en 14 procent is ouder dan 45. De gemiddelde leeftijd op Facebook moet ergens rond de 30 liggen. Ik ben geen statisticus, maar als je dit naast andere Belgische internetcijfers ligt springt er voor mij niet echt een categorie uit. Over al deze categorieën loopt ook nog eens een bijna perfect 50/50-verdeling voor mannen versus vrouwen.

Waarom moeten die 32.000 betogers van afgelopen zondag en de 143.569 virtuele kampeerders van camping16.be trouwens zo nodig etnisch en demografisch onderverdeeld worden? Ik vind elke mensenmassa die niet in één keer in het Antwerpse Sportpaleis zou passen al nieuwswaardig op zich.

Mij maakt het namelijk niet uit of het om een virtuele of een echte massa gaat. Virtueel is niet het kindje van een mindere god: het is hoe langer hoe meer een verlengde van de identiteit, de frustraties en de dromen van een vrij brede bevolkingsgroep: die met een computer of smartphone met een internetverbinding. Dus niet de spreekwoordelijke 17-jarige nerd, maar ook zijn 40-jarige gescheiden moeder, haar vriendinnen, en zelfs de tante in Amerika, die het heerlijk vindt om duimpjes te geven aan foto’s van familiefeestjes. Waarom zou dat duimpje van haar minderwaardig zijn aan een blitzbezoek aan België?

Is het duimpje of de ‘RSVP’ op een Facebookevent te makkelijk? Makkelijk is het zeker, want op Facebook is engagement maar een klikje ver. Maar wat de Facebookluddieten niet weten, is dat het niet gaat om het aantal mensen dat belooft te komen, zegt niet of ‘misschien’ te komen, en het nog grotere aantal dat niet reageert op de uitnodiging. Wat telt, is het Facebookevent dat als een sociaal objectje in een paar dagen tijd werd doorgespeeld aan honderdduizenden mensen. In een paar dagen tijd werd een fractie van het Belgische grondgebied onderverdeeld in wie voor of tegen het evenement was, en wie er eigenlijk niet van wakker lag. Die laatste categorie is trouwens ook op Facebook altijd de grootste. Net als in de echte wereld.

Volksbeweging

Het grote verschil is de snelheid waarmee dit allemaal gebeurde. Ik heb me laten vertellen dat de #shameBE actie van 23 januari in pakweg twee weken tijd in elkaar gebokst werd. Ook soortgelijke initiatieven als camping16.be hadden niet meer dan een dikke week nodig van idee tot uitvoering. Stel je het gedoe voor als je dit met toespraken tot het volk, met sms’jes of zelfs via e-mailings had moeten doen.

Wat deze recente virtuele en echte volksbewegingen niet kunnen, is met een eenduidige boodschap of een duidelijke leidersfiguur komen. Daar was namelijk geen tijd voor. Zelf vind ik dat niet zo’n probleem: het internet is bij uitstek een wat chaotische, gedecentraliseerde communicatieomgeving, en nu had geen enkele organisatie of politieke partij de tijd om het initiatief te claimen.

Wat telt, is dat de laatste paar weken, clusters van honderdduizenden internetgebruikers de huidige politieke situatie een thumbs down hebben gegeven. Het had ook een middenvinger kunnen zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234