Maandag 23/09/2019

De smeerlap en het slachtoffer

Het is al vaak gezegd en geschreven dat William Shakespeare, als hij vandaag zou leven, een gefêteerd Hollywoodscenarist zou geweest zijn. Van een briljant rechtbankdrama zoals The Merchant of Venice bijvoorbeeld.

door jan temmerman

Shakespeareadaptaties bestaan in alle mogelijke vormen en formaten. Van een musical zoals West Side Story over de Deense Dogmafilm The King Is Alive tot de pornoversie X Hamlet (met de "To screw or not to screw, that is the question"-monoloog).

Voor deze zoveelste verfilming van The Merchant of Venice heeft de Britse regisseur Michael Radford, onder meer bekend van 1984 en Il Postino, voor een veeleer trouwe, traditionele en ook wel realistische - want onder meer op locatie in de Dogenstad gedraaide - aanpak gekozen.

Daar is absoluut niet niks mee, want zo wordt de aandacht tenminste niet onnodig afgeleid van de spannende en complexe vertelling, de magistrale dialogen en de sterke vertolkingen. Vooral Al Pacino is meesterlijk als de Joodse geldschieter Shylock, die door zijn stadsgenoten in het Venetië van de 16de eeuw uitgespuwd en soms letterlijk bespuwd wordt. Tot men zijn geld nodig heeft.

Zoals de onfortuinlijke Bassanio (Joseph Fiennes), die dringend dukaten moet hebben om de mooie en rijke Portia (Lynn Collins) het hof te maken. Voor die lening wil Bassanio's beschermheer en 'vriend' Antonio (Jeremy Irons, die subtiel maar toch duidelijk de homo-erotische onderstroom van hun relatie laat doorschemeren) borg staan, zelfs wanneer de triomferende Shylock als onderpand "een pond van zijn vlees" eist.

In feite bevat The Merchant of Venice een eerder komisch en luchtig gedeelte (de romance tussen Bassanio en Portia) en een ronduit tragisch en dramatisch gedeelte (het conflict tussen Antonio en Shylock, dat uiteindelijk tot de ongemeen spannende rechtbankfinale leidt). Als verhaal over recht en rechtvaardigheid, wraakzucht en genade werd The Merchant of Venice altijd al als een zeer controversieel werkstuk van Shakespeare beschouwd. In essentie draaide de discussie dan rond de vraag of de Joodse woekeraar Shylock een smeerlap dan wel een slachtoffer was. In de vertolking van Pacino en de regie van Radford is hij het allebei.JJJ

Regie Michael Radford Hoofdrollen Al Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Lynn Collins Land VS/Italië/Luxemburg/GB Duur 138 minuten Voor liefhebbers van Shakespeare, Al Pacino en het betere rechtbankdrama Te mijden door cultuurbarbaren van allerlei slag

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234