Zondag 05/12/2021

Dé show van de week

Paris, Belgique. Terwijl ik me een weg baan tussen paniekerige designers, verveelde modellen en belachelijk blitse bloggers geef ik ogen en oren de kost. Dag drie: champagne als ontbijt, Kanye West bij Van Noten en een Britse vrouw met vetkuif.

"Heb jij al een uitnodiging voor Dries?" De vraag brandde op de lippen van menig modejournalist de voorbije dagen. Antwoordde de een dan met een zelfgenoegzame "ja", dan begon de de ander vaak ongemakkelijk op zijn stoel te schuiven. Toegeven dat je geen uitnodiging bezit voor dé show van de week geeft je reputatie van gezaghebbend klerencommentator een fikse deuk.

"Eigenlijk begint de Fashion Week pas echt met de show van Van Noten, ervoor is het best saai", zo vertrouwde een collega me toe. Nochtans hoeven we ons niet te vervelen voor de modeweek dan eindelijk begint. Zo trekken we 's ochtends naar het Palais de Tokyo, museum voor moderne kunst en tijdens de modeweek hoofdkwartier van de pers, voor de show van landgenoot Cédric Charlier. Op 33-jarige leeftijd startte de voormalig creatief directeur van Céline en Cacharel zijn eigen label. Vandaag is hij aan zijn zevende defilé toe. Of hij tevreden is? "Ik leef van dag tot dag en van defilé tot defilé", aldus Charlier alvorens hij ervandoor snelt om een model in een harige zalmroze jas te hijsen.

Het drankaanbod in de backstage vat de modewereld mooi samen. Geen betere tijd dan 10 uur 's ochtends om die eerste coupe champagne achterover te slaan, maar wel afsluiten met een slok kokoswater om dehydratie te voorkomen. We spotten er naast Belgisch topmodel Lisa Verberght ook mama Charlier in het gezelschap van een andere prominente vertegenwoordigster van de Belgische cultuur, Déborah François. De Waalse actrice, die in 2005 tot beste Belgische actrice werd verkozen voor haar rol in L'enfant van de Dardennes, is voor de gelegenheid gehuld in een witte Cédric Charlier-jurk.

"Dat zij de kleren van Cédric draagt, dat maakt me echt trots", verzucht moeder Charlier. Al van kleins af aan ontwierp kleine Cédric kleren voor de barbies van zijn zus, "maar we hadden nooit gedacht dat hij het zover zou schoppen."

Charliers sportieve jurkjes, witte coltruien (nu officieel helemaal terug) en laklaarsjes voor de komende herfst-winter worden op een meer dan daverend applaus onthaald. "Are you in a hurry?" vraagt de assistente die de ondankbare taak heeft om na afloop de backstage te bewaken beleefd. "Yeah what do you think, it's Fashion Week!" snauwt een geagiteerde groupie haar toe.

Op naar de volgende show dus: Dries, here we come. In het majestueuze Hôtel de Ville verzamelt zich iedereen die er ook maar een beetje toe doet in de modewereld.

Op de front row zit tussen modejournaliste en -fenomeen Anna Dello Russo en blogster Susie Bubble zowaar Jane Birkin (haast onherkenbaar in haar afgebleekte jeans en bril met omamontuur). Op het laatste nippertje wordt ook Kanye West, de zelfverklaarde grootste fan van Dries Van Noten, met veel poeha naar de front row geëscorteerd.

Instituut Suzy

Enkele plaatsen verderop maalt modepaus Suzy Menkes niet om een rapper meer of minder. Haar aandacht gaat vooral uit naar het notitieboekje waarin ze driftig zit te kribbelen. Toch opmerkelijk dat het oordeel van een 71-jarige Britse vrouw met vetkuif over kleren waar ze zelf nooit meer in zal passen zo doorslaggevend is, mijmer ik hardop. Mijn buurman, de immer bereidwillige Philippe Pourhashemi, wijst me terecht: "Suzy is een instituut omdat ze gewoon al sinds mensenheugenis aanwezig is. In deze wereld draait alles om hoe lang je het volhoudt."

De uiterst geraffineerde, door ruraal China geïnspireerde collectie in combinatie met de a capella soundtrack van iconische vrouwen als Beth Gibbons, Jane Birkin (die onbewogen blijft wanneer 'La Javanaise' inzet) en Rihanna zorgt voor instant kippenvel. Belgische topmodellen Yumi Lambert en Delphine Bafort blijven er ijzig cool bij, Hanne Gaby kan het niet laten even mee te lippen met Beyoncés 'Crazy in Love'. Gewoon, omdat het kan. En omdat fashion soms ook gewoon fun mag zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234