Dinsdag 18/02/2020

De selectie van deze editie: dans, muziek, film en toch ook heel veel theater

Johnson & Johnson (Manah Depauw): een stoute meisjesfantasie, aangedikt en uitgediept met een doorgevoerde psychologisering: over schizofrenie en gender, dat alles in een sprookjessetting.

Nimmermeer (Abattoir Fermé/ Figurentheater De Maan): een grimmige voorstelling gebaseerd op het oeuvre van Edgar Allan Poe. Grensverleggend experiment in jeugdtheater hoeft helemaal geen tegenspraak te zijn.

End (Kris Verdonck): een processie van droefgeestige figuren en vreemde objecten die van rechts naar links over het podium trekken. Zwarte sneeuw dwarrelt neer. Een beeld van de menselijke geschiedenis als een doelloze gang naar een onvermijdelijk einde.

DegrotemonD (SKaGeN):een les in retorica, waarvoor acteur Valentijn Dhaenens grasduint in de befaamdste speeches aller tijden, van Pericles tot Obama.

Wintervögelchen (Jan Decorte/Bloet vzw/Compagnie Marius, foto): Wie Jan Decorte bezig ziet in zijn simpele Vlaams vraagt zich af waarvoor Shakespeare ooit zoveel woorden nodig had.

Kalender (Benjamin Verdonck/Toneelhuis): de Antwerpse Bourlaschouwburg van Het Toneelhuis ruilde Verdonck dit jaar in voor kleine ingrepen in de stad.

De laatste dagen der mensheid (’t Barre Land): het omvangrijke toneelstuk van Karl Kraus, de WO I-satire De laatste dagen der mensheid, beslaat 770 pagina’s, 220 scènes en 500 personages. Onmogelijk te spelen? Niet voor het Nederlandse gezelschap ’t Barre land.

Candyland (Alexandra Broeder/BonteHond): het jonge talent Alexandra Broeder maakt theater met kinderen en onderzoekt daarin de (machts)verhoudingen tussen kinderen en volwassenen. In Candyland belandt het publiek in de natuur, waar enkele kinderen gezelschap opeisen.

Wild Boys (Willemijn Zevenhuijzen/Het Veem Theater): muziektheater waarin Zevenhuijzen een thema aansnijdt dat haar na aan het hart ligt: opgelegde rollenpatronen, hokjesdenken en geloofwaardigheid.

Eet smakelijk (Ilay den Boer/Het Huis van Bourgondië/detheatermaker): een voorstelling waarbij het publiek zich schaart aan de Joodse eetdis en daar geconfronteerd wordt met de complexiteit van een oorlog.

Stalker (Nieuw West): gebaseerd op de gelijknamige film uit 1979 van de Russische cineast Andrej Tarkovski wordt deze monoloog bij mensen thuis gespeeld, wat het indringende karakter van het verhaal nog versterkt.

Episode III: Enjoy Poverty (Renzo Martens): een filmvoorstelling waarin Afrika’s lucratiefste exportproduct, gefilmde armoede, centraal staat.

Cheap Lecture (Jonathan Burrows/Matteo Fargion): een Britse choreograaf en een Belgische componist brengen samen een muzikale lezing.

Sans-papiers zingen de Brabançonne in de drie landstalen op 18 maart 2009 op het Muntplein in Brussel(Thomas Bellinck): een scheepscontainer op het Muntplein, pal voor de schouwburg waar België ooit ontstond. In een herdenkingsceremonie aan dit tijdelijke monument voor de onbekende sans-papiers nodigt Thomas Bellinck enkele van de hongerstakers uit om de nationale hymne te zingen in de drie landstalen.

Drie voorstellingen van bij onze noorderburen

Enkele jaren geleden splitte het Vlaams-Nederlandse Theaterfestival en kwamen er twee aparte festivals met elk een eigen aanbod. Uit de selectie van TF1, het Nederlandse festival, worden drie voorstellingen getoond: het countrytheater van Compagnie Cecilia The Broken Circle Breakdown Featuring the Cover-Ups of Alabama, de door Damiaan De Schrijver uitgespuwde kunsttirade Brandhout/een irritatie van tg STAN en Amateurs van Nieuw West, een voorstelling gebaseerd op Kieslowski’s film Amator.

Amateurs!

Dat het laatste toneelstuk dat de kersverse minister van Cultuur Joke Schauvliege zag een voorstelling van een amateurgezelschap was, werd hier en daar op hoongelach onthaald. Nochtans hebben ze ook op Het Theaterfestival al enkele jaren oog voor amateurtheater en worden er twee voorstellingen getoond uit de selectie van het Koninklijk Landjuweel, dat de beste voorstellingen uit het amateurcircuit selecteert. Dit jaar zijn dat Schöpfung und Evolution, een eigenzinnige versie van het scheppingsverhaal door Theater PACT, en Vier zusters,een fijngeborsteld vrouwenportret door Theater De Peoene.

En verder…

Performances waarin je je littekens bloot mag leggen (Scar Stories), diverse gespreksnamiddagen waarin gefilosofeerd en gedebatteerd wordt over de staat van het theater (de Salons), een dagvers radioprogramma (Radio Angelo), een beschouwing met veel filmmateriaal over het Vlaamse theater in de jaren 1980 (Toneelstof) en de lancering van www.toneelschrijfpodium.be, een digitale toneelschrijfcommunity.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234