Dinsdag 21/09/2021

'De schotten, zitten die niet vaak in de perceptie?'

De gevoelens zijn gemengd. Ja, het is goed om schotten weg te werken. 'Maar zitten die niet vaak in de perceptie?' De leraarskamer in het Leuvense Sint-Pieterscollege twijfelt. 'Er is al eens eenheidsworst gemaakt en dat is toen mislukt.' Rik Van Puymbroeck

Makkelijk duizend leerlingen, beginnend met zes klassen Latijn en zes moderne in het eerste jaar: het Sint-Pieterscollege in Leuven is zo'n aso-school. Een begrip, oud-leerlingen zijn Jan Eelen en ex-onderwijsminister Frank Vandenbroucke. Ook in deze leraarskamer gonst het van drieletterafkortingen. Over aso, tso, bso, over wat N-VA wil, en sinds deze middag ook over de kritiek van COC op de plannen van de Vlaamse regering. "De Christelijke Onderwijscentrale is er niet over te spreken dat leerkrachten niet betrokken worden...", zegt het radionieuws.

Directeur Pat Vandewiele zet een kanttekening. "COC komt hier wel erg laat mee. Die analyse was toch al genoegzaam bekend? Maar natuurlijk moeten we een beetje uitkijken wat we met een hervorming willen. Aan de ene kant moeten we zorgen voor leerlingen die ongekwalificeerd uitstromen, aan de andere kant is er de zorg voor de sterke leerlingen. Hoe gaan we dat doen?"

Ruimere visie

Het is een kernvraag en ze houdt de leraars bezig. Al moet gezegd dat er voorzichtig gepraat wordt. Dat er doorverwezen wordt naar collega's. Dat niet iedereen aan de mouw trekt voor een mening. Maar klopt wat Mieke Van Hecke zei: "De N-VA vertolkt de schrik van de leraarskamer." De directeur, die zich wel afvraagt of een aanbod van zes klassen Latijn en drie moderne houdbaar is, vindt het sterk uitgedrukt. "Veel heeft met verandering te maken. Dat zorgt altijd voor twijfel en onzekerheid."

Kan, al zegt leraar Marc Swevers ("wiskunde en geschiedenis") dat hervormingen misschien toch geen slecht idee zijn. "We leven in de 21ste eeuw en het huidige systeem is er nog een van in de 19de eeuw. Aanpassing is dus goed. Vraag is of dat in de structuur moet. Alleen al voor al die Leuvense scholen lijkt me dat ondoenbaar."

Dan maar niks? Absoluut niet, Swevers pleit gedreven voor hervormingen binnen, bijvoorbeeld, het aso. "Professionalisering van het korps lijkt me dan een grotere uitdaging. Ook klinkt het misschien pijnlijk. Maar een ruimere visie, flexibeler zijn en misschien niet alles aan iedereen op hetzelfde niveau willen aanbrengen - daar lijken me grotere noden te liggen."

Concreet: een leerling die goed is in wiskunde en minder in talen moet anders getest worden dan de klasgenoot die speelt met Frans en worstelt met vergelijkingen. "Voor sommigen zou de basis van een vak volstaan, daar moet je dan ook in de toetsen naar peilen, voor anderen moet je in datzelfde vak dan dieper kunnen gaan. Niet iedereen kan en moet even sterk zijn in alles."

Collega Bart Lambregs hoort het pleidooi. "Maar proberen we die differentiatie niet juist met die opdeling in aso, tso en bso?"

"Ja", zegt Swevers. "Maar binnen aso kun je die differentiatie al net zo goed organiseren."

Die schotten: daar wringt op regeringsniveau het schoentje tussen CD&V en sp.a enerzijds en N-VA anderzijds. Toevallig is Lut Rampelbergh, hier leerkracht geschiedenis, voor de laatste partij gemeenteraadslid in Herent. Dan is het duidelijk: "Met het VSO heeft men ooit al eens geprobeerd om eenheidsworst te maken", zegt ze. "Dat is toen mislukt. Waarom zou het dan nu wel lukken?"

De opheffing van aso, tso en bso is geen optie. Iedereen gelijk? "Vanaf de kleuterschool tot het zesde leerjaar zitten leerlingen samen", zegt Hilde Eggermont, wiskundelerares. "In het eerste middelbaar kijken ze naar iets nieuws uit."

Rampelbergh: "Als iedereen hetzelfde gaat krijgen, wordt het niveau door de zwakkere leerlingen automatisch naar beneden genivelleerd. Dat vind ik niet goed."

Uurtje cultuur

Tene quod bene: als iemand de woorden van N-VA-leider Bart De Wever begrijpt, dan wel Bart De Cuyper. Geeft Latijn vanaf het tweede jaar. En maakt zich zorgen om die taal. "Je voelt dat wetenschappen en techniek opgewaardeerd worden en dat de positie van Latijn daardoor een beetje in het gedrang komt. Terwijl ik juist vind dat het een taal is die je logisch denken stimuleert. Vaak zijn leerlingen die sterk zijn in Latijn ook goed in wiskunde. Als je dat in het eerste jaar zou afbouwen, dan gaat Latijn toch vervellen tot een uurtje cultuur of zo."

Wat niet betekent dat De Cuyper de discussie meteen wil afmaken. "Het is goed dat er discussie is en dat pijnpunten bloot komen te liggen. We moeten iets doen. Maar misschien moeten we niet het hele onderwijssysteem daarom weggooien. En volgens mij moet er vooral gewerkt worden aan het idee dat daarover bestaat bij ouders. Ik zie dat in mijn eigen omgeving. Het idee dat je eerst hoog moet mikken en dus maar met Latijn moet beginnen, leeft nog te veel. Terwijl een kind daar misschien geen talent voor heeft. Dat is ook helemaal niet erg. Maar dat gevoel moeten de ouders eerst kweken. En ik weet niet of dat weggaat door die schotten af te schaffen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234