Zaterdag 18/01/2020

De schoonheid van een robot

15/2,, 21.35u, Canvas

Lang voor Joaquin Phoenix zich liet versieren door artificiële intelligentie in Her, toonde Kraftwerk zich al robots met een kloppend hart. Deze Düsseldorfse 'Man-Machine' heeft hele generaties verleid met de schoonheid van elektronica. En in eenzelfde beweging hebben ze zo de popgeschiedenis danig door elkaar geschud.

In de jaren 70 vond Kraftwerk de elektronische muziek zogoed als eigenhandig uit. Daarmee zou de groep de krijtlijnen uitzetten voor new wave, krautrock, dance of hiphop. Eender welk popgenre waar elektronica aan te pas kwam eigenlijk.

In Pop Art, een Frans-Duitse muziekdocumentaire van Simon Witter en Hannes Rossacher, wordt haarfijn geanalyseerd waarom dit viertal bestempeld wordt als visionaire genieën en provocatieve pioniers. Maar net zo goed leer je hoe de groep aansluiting vond bij het grote publiek, door avant-garde succesvol met popcultuur te verzoenen. Kunstige elektronica brachten ze dichter bij de massa, met robot-optredens en satirische hits als

'The Model'.

In deze documentaire getuigt Holger Czukay van de groep Can hoe krautrock nooit had kunnen bestaan zonder deze baanbrekende Duitsers, terwijl technopionier Derrick May uitlegt waarom de Detroit-scene van house en techno bloeide dankzij de industriële ritmes en synthetische structuren van Kraftwerk.

Extra archiefbeelden en exclusieve opnames van hun concertserie in Tate Modern (2013) maken van Pop Art een niet te missen kleinood.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234