Donderdag 23/01/2020

Onderwijs

De school van de toekomst wordt een proeftuin

Het Technisch Atheneum Halle besloot een aantal jaren geleden om een volledig digitale school te worden Beeld Brecht Van Maele

Om de vele uitdagingen die op hen afkomen de baas te kunnen, zullen scholen de komende jaren aan het experimenteren moeten. De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) en technologiefederatie Agoria Vlaanderen willen scholen daarbij helpen via hun project Schools of the Future. ‘We vragen de Vlaamse regering een kader te bieden om te kunnen proeftuinen.’

“Van alle leerlingen die het gedaan hebben, was er maar eentje die toch liefst de klassieke manier van lesgeven had gevolgd. Alle 38 anderen waren zeer tevreden.” Yvan Lemmens, directeur van het THH-Instituut in Tessenderlo is stellig: in zijn school is het proefproject duaal leren een succes. Het deed de motivatie van de leerlingen sterk stijgen. Leerlingen die duaal les volgen, doen aan werkplekleren: een groot deel van hun opleiding genieten ze in bedrijven. Dat zo’n proefproject ook in Tessenderlo liep, verbaast niet: de school bevindt zich vlak bij veel grote chemische bedrijven. 

Het zijn dit soort projecten die de toekomst van ons onderwijs vormen, zo oordelen Agoria Vlaanderen en de Vlor. De casus van Tessenderlo is immers een van de voorbeelden waar ze hun nieuwe project, Schools of the Future (SOTF), op baseerden. Ze stellen het project vandaag voor. Simpel gesteld gaan de organisaties op zoek naar goede ideeën in het onderwijs en proberen ze die te ondersteunen en uit te breiden. Ze willen een kader en richting bieden om te experimenteren.

Ze vertrekken vanuit de analyse dat de omgeving waarin scholen moeten werken, steeds complexer wordt. Denk maar aan het lerarentekort, de polarisering rond onderwijs, de afnemende schoolse tevredenheid van leerlingen naarmate ze ouder worden. En toch zijn ze ervan overtuigd dat er net in het veld goede ideeën leven om daarmee om te gaan. Alleen hebben ze soms een duwtje in de rug nodig.

Dus schetsen de organisaties zes concrete uitdagingen, gaande van het omgaan met de toenemende digitalisering tot ervoor zorgen dat elke leerling en leraar gemotiveerd naar school komt. De omschrijving van de zes transformatieprocessen blijft vaag. Al is dat een bewuste keuze. “Het is niet aan ons om scholen te zeggen hoe ze die zaken moeten aanpakken”, zegt Vlor-voorzitter Ann Verreth. De boodschap is dus vooral: experimenteer, en wij zullen je helpen. Bedoeling is om uit het project enkele mooie voorbeelden te filteren waar andere scholen ook van kunnen leren. De ambities liggen torenhoog: tegen het einde van de legislatuur 2019-2024 zouden alle scholen in Vlaanderen op zijn minst één van de zes transformatieprocessen moeten opnemen aan de hand van die voorbeelden.

Alles digitaal

In tegenstelling tot Tessenderlo – waar de overheid meewerkte – is het wel de bedoeling om bottom-up georganiseerde initiatieven te krijgen. Zo verwijst SOTF ook naar het Technisch Atheneum Halle dat een aantal jaren geleden besloot om een volledig digitale school te worden. “De leerlingen hier hebben geen handboek meer, alles verloopt via een digitaal platform”, zegt directeur Maggy Van Keerberghen.

De mosterd voor SOTF haalde Agoria Vlaanderen bij zijn vorige project, Factories of the Future. De technologiefederatie hielp Vlaamse bedrijven om projecten uit te werken rond zeven concrete uitdagingen. “Daar kwam veel positieve reactie op”, zegt Peter Demuynck, algemeen directeur van Agoria Vlaanderen. “Zo zagen we dat veel bedrijven van elkaar leerden.”

Testfase

Concreet start volgend schooljaar de testfase. Daarin zoeken de organisaties tien tot vijftien scholen die in het project willen stappen. Al zijn er nog een paar losse eindjes die opgelost moeten worden, zoals het kostenplaatje. Waar het geld voor de ondersteuning van al die projecten vandaan moet komen, is nog niet duidelijk. In een eerste fase alvast niet uit de begroting van de Vlaamse regering, zijn ze stellig.

Wel kijken ze met argusogen naar de Vlaamse regeringsonderhandelingen. “Eerst en vooral hopen we dat ze ons project onderschrijven”, zegt Demuynck. “Daarnaast is het ook nodig dat scholen kunnen werken in een regelluw proeftuinkader, zodat ze kunnen experimenteren”, zegt Verreth.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234