Maandag 18/10/2021

NieuwsSchonere lucht in steden

De schone lucht van tijdens de lockdown kan blijvend worden gemaakt

Significant minder luchtvervuiling in onze steden, volgens een recent rapport is het wellicht haalbaarder dan gedacht.  Beeld Dreamstime
Significant minder luchtvervuiling in onze steden, volgens een recent rapport is het wellicht haalbaarder dan gedacht.Beeld Dreamstime

Wereldwijd nam de luchtverontreiniging in steden in sneltreinvaart af tijdens de lockdowns. Hoe kun je ervoor zorgen dat dit effect behouden blijft in postcoronatijden? Een reductie van het verkeer met 10 procent en een versnelde elektrificatie, zegt de ngo Transport & Environment.

In Brussel werd liefst 43 procent minder uitstoot van stikstofdioxide (NO2) opgetekend gedurende de eerste lockdown. Die schadelijke stof, die vrijkomt bij de verbranding van brandstoffen, ruikt niet alleen slecht, ze irriteert, overleeft in de atmosfeer, en berokkent schade aan mens en milieu. Luchtverontreiniging veroorzaakt elk jaar naar schatting 379.000 vroegtijdige sterfgevallen in Europa alleen al.

Onze hoofdstad zag, net als andere grote steden, door de verplichte ophokplicht de verkeersstromen in zijn straten en lanen stilvallen. Met een positief gevolg voor de luchtkwaliteit. De ngo Transport & Environment onderzocht het effect van de lockdowns in diverse steden, naast Brussel onder meer ook Boedapest, Berlijn, Londen, Madrid en Parijs.

Overal ging de luchtkwaliteit er met rasse schreden op vooruit. De verontreiniging in Parijs bereikte zelfs een laagste peil in veertig jaar, en de inwoners van Milaan konden de nabijgelegen Alpen weer duidelijk zien. Maar sinds de opheffing van de lockdowns zijn de verontreinigingsniveaus weer opgelopen. Nochtans stelt Transport & Environment in een nieuw rapport dat die uitzonderlijk schone lucht blijvend kan worden gemaakt, door een realistische omschakeling naar schoner vervoer.

Voor Brussel zouden we dat niveau van luchtkwaliteit kunnen vasthouden met de terugdringing met 10 procent van het huidige verkeer, de volledige elektrificatie van het aantal buskilometers, en de versnelde overschakeling naar emissievrije voertuigen voor bijna de helft (47 procent) van het aantal autokilometers. Als die cocktail bovendien gepaard gaat met de aanmoediging van het gebruik van het openbaar vervoer, fiets- en wandelboulevards en het promoten van telewerk, kunnen permanent lage luchtverontreinigingsniveaus bereikt worden. Ter vergelijking: Londen en Parijs moeten het percentage emissievrije voertuigen respectievelijk op 74 procent en 67 procent krijgen voor hetzelfde effect. Telkens in combinatie met een verminderd autogebruik (10 procent) om het niveau van de lockdowns te halen.

De studie, die een jaar na de invoering van de eerste lockdowns in Europa werd gepubliceerd, komt op een moment dat de regeringen zich voorbereiden op de besteding van bijna 700 miljard euro aan Europese fondsen voor het herstel van de pandemie, waarvan een derde bestemd is voor groene investeringen, onder meer in vervoer. Jens Müller, coördinator luchtkwaliteit bij Transport & Environment, roept burgemeesters en regeringen op om het aantal emissievrije zones uit te breiden, de belastingen te hervormen ten gunste van emissievrije voertuigen, de juiste oplaadinfrastructuur aan te leggen en meer openbare ruimte in te richten voor wandelaars, fietsers en het openbaar vervoer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234