Vrijdag 27/01/2023

De schone is voor één keer een man

Antwerpen

Van onze medewerkster

Vicky Laghuwitz

De Schone en het Beest is een van die archetypische verhalen uit de overlevering waarvan al tientallen versies zijn gemaakt. Het minste wat je kunt zeggen na de vele bewerkingen voor theater, musical, ballet en film is dat de plot ijzersterk blijft in gelijk welke versie. Voor Theater Froe Froe herschreef Johan Buytaert het wrede liefdesverhaal "vrij naar Gianfresco Straparola en Madame Leprince de Beaumont" tot 'T BEEST, een voorstelling met acteurs, poppen en livemuziek voor iedereen vanaf zeven jaar.

Sprookjes zijn zelden voor kinderen bedoeld en ook hier was het volgens regisseur Marc Maillard niet vanzelfsprekend om een boeiende ingang te vinden. "Eerlijke en kwetsbare monsters die een onmogelijke liefde nastreven zijn niet eenvoudig te creëren. Afstotelijkheid en afschrikwekkendheid moeten ook kunnen omslaan in kwetsbaarheid en sympathie. Dat was de opdracht en wij hebben geprobeerd dat in onze vormtaal, sfeer, spel, muziek en dramaturgie te vertalen voor de kinderen." En zo werd 'T BEEST geen zeemzoet, halfzacht fabeltje van een mooi meisje en een monster, maar een audiovisueel theaterproject boordevol bad vibes, een snuifje seksuele verwarring en een flinke dosis humor.

Het verhaal zet keihard in met een lawaaierige oorlogsscène, waarin Mario, de vriend van Tibo, sneuvelt. Tibo, de 'yiehaa'-held, kijkt niet om. Dood is dood. Hij is "een achttienkaraats soldaat: keihard, megacool en ongeschoren, met een vaste hand en ogen die nooit knipperen". En dan is het geweld voorbij. De laatste bom is gevallen en iedereen droomt van de thuiskomst. Maar Tibo niet. Hij wordt helemaal op het laatst gevangengenomen en komt terecht bij het beest.

Een wervelend begin dus. Fantasie en werkelijkheid lopen zo geniepig door elkaar dat het me toch even moeite kost om alles te plaatsen. Ik vraag me af wat er in de kinderen op de eerste rij omgaat, maar zij zitten al te gieren met de domme fratsen van Tibo, de Buzz Lightyear in acteur Peter Thyssen, die intussen uit zijn kooi probeert te ontsnappen. Het monster horen we voorlopig alleen als een vervormde stem. Zou het kunnen? Een vrouwenstem... die hem tot vervelens toe op het verkeerde been zet.

De staalconstructie op het relatief kleine speelvlak van De Serre in HETPALEIS (waarmee Froe Froe een vast samenwerkingsverband onderhoudt), blijkt algauw een gigantische trucendoos waarin de dingen één voor één tot leven komen. Een aantal beeldschermen en verborgen camera's blijkt handig om flashbacks en gedachtespinsels op een pittige manier in de verhaallijn te verweven. Er wordt vaak een beroep gedaan op de fantasie, want Tibo is lange tijd eigenlijk de enige van vlees en bloed die op het podium ronddaast. Mario is een pop, grandioos tot leven gewekt door Tania Kloek en Nele Goossens. Die draaien er, met back-up van toetsenist Guy Van Nueten, ook een heel repertoire aan gekke stemmetjes door, die toebehoren aan randpersonages, figuurtjes die de schwung erin houden.

Erg veel eist het beest niet van Tibo, alleen de woorden 'jij wint'. Maar Tibo wil niet buigen, zelfs niet wanneer hij wordt gechanteerd met het leven van Mario. Die wordt tot driemaal toe gekeeld en weer tot leven gewekt. Voor het beest is Tibo de uitverkorene, de grote liefde. Tot zijn ontzetting ontdekt Tibo in zijn monsterlijke cipier een vrouw, een afgrijselijk lelijk groot gedrocht dat veel weg heeft van de uitgehongerde E.T. Zij wil leren dansen! En zoals dat dan gaat in het sprookje, op het moment dat Tibo haar hand grijpt valt de lelijke verpakking af. Bestaat het beest echt of alleen in Tibo's verbeelding? Waarom is het zo afstotelijk voor Tibo het echt leert kennen? Waarom is Mario eerst dood en dan weer levend? U mag het er allemaal zelf bij verzinnen.

Voorstellingen op 12,13, 16, 19,20, 23, 26, 27/02 om 15 uur in De Serre van HETPALEIS (03/202.83.60). Daarna onder meer in Beveren, Hasselt, Halle, Lommel en Vorst. Info 03/248.72.21.

''T BEEST' van Froe Froe is allesbehalve een zeemzoet fabeltje

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234