Maandag 23/11/2020

De Schone in het Beest

klassieker blonde venus 1932

De relatie tussen regisseur Josef von Sternberg en ster-actrice Marlene Dietrich is een van de meest intense artistieke verhoudingen die de cinemawereld gekend heeft. Tussen 1930 en 1935 draaiden ze samen zeven films. Blonde Venus is vooral klassiek geworden dankzij twee onvergetelijke zangnummers.

Von Sternberg was een van Hollywoods topregisseurs in de hoogdagen van de stomme film. In 1930 werd deze Oostenrijker, die tot dan alleen in de Verenigde Staten films had gemaakt, naar Duitsland gehaald om Der Blaue Engel te draaien. Dat was de eerste geluidsfilm met steracteur Emil Jannings, maar de echte star van de film was de 29-jarige actrice Marlene (samentrekking van MARia MagdaLENE) Dietrich, die tot dan amper was opgemerkt.

Dankzij Der Blaue Engel werd Dietrich op slag wereldberoemd, en Von Sternberg nam haar mee naar Hollywood, waar ze de best betaalde actrice werd en met alle publicitaire middelen werd uitgespeeld tegen die andere Europese ster, Greta Garbo. Maar waar Garbo de onbereikbare, bijna mystieke vrouw was, had Dietrich ondanks haar mysterieuze glimlach een veel aardsere erotische uitstraling. Maar ook een androgyne, want geen enkele vrouw ziet er zo sexy uit in een kostuum als Dietrich. Von Sternberg, die Dietrich intussen ook op bijbelse wijze goed kende, zette stevig in op die uitstraling. Terecht, zo bleek uit haar Amerikaanse debuut Morocco, waarin ze het hoofd van de arme Gary Cooper - toegegeven, hij kon niet veel hebben - op hol bracht. Blonde Venus was de vijfde film van Von Sternberg en Dietrich, een melodrama dat door de kenmerkende barokke stijl van de regisseur een flinke grandeur krijgt. Dat Dietrich na Der Blaue Engel en Morocco in Blonde Venus nog maar eens een cabaretartieste speelt, lijkt overdreven typecasting; anderzijds, welke beelden springen meteen naar boven bij de herinnering aan die films? De zang- en dansnummers! De 'Ich bin von Kopf bis Fuß auf Liebe eingestellt'-scène máákte Der Blaue Engel, maar Blonde Venus doet nog beter met twee onvergetelijke zangnummers: 'I Could Not Be Annoyed' dat ze in een hagelwitte, smetvrije smoking zingt, en 'Hot Voodoo' met Dietrich verkleed als gorilla die uiterst sensueel en traag haar dierenhuid afpelt, waardoor de schone uit het beest tevoorschijn kruipt. Hot voodoo indeed, waarvoor je de film zijn wat dunne verhaallijn en weinig subtiele plotwendingen probleemloos vergeeft. Blonde Venus is in het Brusselse Filmmuseum de eerste film in een bijna veertig titels tellende hommage aan Cary Grant, de 100 jaar geleden in het Britse Bristol als Archibald Leach geboren acteur. Het was zijn vijfde film, maar zijn eerste belangrijke rol. Vergeleken met zijn latere souplesse speelt hij wat houterig en ook die jongensachtige charme is er nog niet helemaal, maar toch is deze film cruciaal in zijn filmografie, want de faam van Von Sternberg en Dietrich straalde op Grant af en met. Maar volgens biografen is de belangrijkste invloed van Blonde Venus op Grants carrière een andere triviaatje: Josef von Sternberg verlegde Grants haarscheiding van links naar rechts, en de acteur zou zijn haar zijn hele leven zo blijven kammen.

Christophe Verbiest

De regisseur zette stevig in op de erotische uitstraling van Marlene Dietrich

VERTOLKING Marlene Dietrich, Herbert Marshall, Cary Grant, Dickie Moore, Gene Morgan REGIE Josef von Sternberg GENRE Melodrama LAND Verenigde Staten DUUR 94 minuten

KORT SAMENGEVAT

De voormalige Duitse nachtclubzangeres Helen Faraday (Marlene Dietrich) neemt haar oude job weer op om de dure medische zorgen voor haar man Ned (Herbert Marshall) te betalen. Maar onder invloed van de rijke playboy Nick Townsend (Cary Grant) groeit het echtpaar uit elkaar, waarna voor Helen de weg naar beneden leidt. Ze belandt in de prostitutie en verliest zelfs het contact met haar zoontje Johnnny (Dickie Moore). Een nieuwe ontmoeting met Townsend zal haar leven weer een andere wending geven.

VERTONING Blonde Venus wordt op maandag 1 maart om 22.15 uur gedraaid in het Filmmuseum, Baron Hortastraat 9, Brussel, 02/507.83.20.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234