Woensdag 22/01/2020

De schilderkunst op onbegane paden

In drie opeenvolgende, kortlopende tentoonstellingen onderzoekt curator Luk Lambrecht in CC Strombeek het fenomeen van de schilderkunst tussen 1960 en nu. Geen encyclopedisch overzicht maar een persoonlijke kijk met verrassende keuzes en grote namen.

About Waves deel II, Re-figuratie tot 21 maart in CC Strombeek, Strombeek-Bever. www.ccstrombeek.be

Eerst kwam Het ding aan bod, een expositie gewijd aan de schilderkunst van de jaren zestig, die het schilderij als object behandelde. De derde aflevering van de tentoonstellingscyclus About Waves loopt vanaf 19 april en zal over 'het virtuele' gaan, met onder andere nieuw werk van de Belgische kunstenares Anne-Mie Van Kerckhoven. In het tweede deel, dat zopas geopend werd, komt de schilderkunst van de jaren 1970 en 1980 aan bod. Een schilderkunst die weer figuratiever werd en grensgeschillen uitvocht met de abstractie.

In het hart van de tentoonstelling - een white boxin een white box- wordt Thomas Schütte geconfronteerd met René Daniëls. Schütte, die vooral vermaard is als beeldhouwer, kiest voor zijn werk op papier ongecompliceerde onderwerpen uit het dagelijkse leven: een pop of een bloem. Hier hangt een uitvergrote appel (uit 1987) gewoon mooi te zijn. Van René Daniëls - bekend van zijn schilderijen met strikken - hangt daar het verontrustende Schoorsteen in de wolken (Palais des Bosaards) (1983) tegenover. De woordspeling van 'bosaards' op beaux arts is duidelijk, tegelijk is het schilderij ook een 'beeld-speling': de ene keer zie je wolken en het silhouet van een paard, de andere keer doemen ogen en een spook op in dit verwarrende en dreigende doek - een bijna geabstraheerde trompe l'oeil. Zijn werk Zonder titel(1987) schildert Daniëls bijna helemaal dicht met donkerblauwe verf: alsof hij het doek laat vallen over zijn schilderkunst.

Daaromheen presenteert curator Luk Lambrecht Duitse en Belgische schilders. Deels gaat het om een correctie op de kunstgeschiedenis: Lambrecht duikelt graag minder bekende en zelfs vergeten schilders op. Verrassend is de aanwezigheid van Willy Van Sompel, die in de jaren tachtig de banale werkelijkheid schilderde: een vaas met bloemen en een trolley van de schoonmaakploeg. Van de Sompel heeft inmiddels de schilderkunst vaarwel gezegd. Van Damien De Lepeleire, in 1986 de jongste winnaar ooit van de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst, hangt er een indrukwekkend vroeg werk, Le Chant des Sirènes(1987), dat aan oerkunst doet denken, alsof het uit de grot van Lascaux komt.

Ambitieus

Van twee inmiddels overleden schilders, Marc Maet en Philip Vandenberg, is krachtig werk te zien, telkens abstract met figuratieve elementen. Het verschil tussen beiden wordt weerspiegeld in de titels Groot stilleven met papavers(1985) van Marc Maet en Gevecht IIvan Philip Vandenberg.

Aan de andere kant hangen de Duitsers: Werner Büttner, Franz West, Michaël Krebber. Een kleurrijk en vrolijk werk van Elvira Bach, helemaal in de trant van de Duitse (neo-)expressionisten. In een kabinet zijn enkele toppers bijeengebracht: een vroeg stadsgezicht in wit en grijs uit 1968 van Gerhard Richter, een forse kop van Georg Baselitz (1985) en een primitief werk van A.R. Penck (1988).

Vlakbij hangt een monumentaal werk van Walter Swennen (de zogeheten 'bananenschil' uit 1982) en om de hoek een klein maar al even groots schilderijtje Hellepoort (1985) met twee rafelige 'krijtlijnen' van Raoul De Keyser. De jongere kunstenaar Wannes Lecompte (°1979) brengt een treffende hommage aan De Keyser.

Ondanks de bescheiden ruimte en de beperkte middelen biedt CC Strombeek een ambitieuze tentoonstelling, die verzorgd uitgewerkt en intelligent gehangen werd. De witte wanden zijn zo geplaatst dat er prikkelende doorkijkjes ontstaan. Door de recente samenwerking met het S.M.A.K. heeft het CC ruimere mogelijkheden, onder meer doordat het kan putten uit de Gentse reserves, wat niet wegneemt dat nogal wat schilderijen uit binnen- en buitenlandse privécollecties komen.

About Waves II geeft een boeiend tijdsbeeld, zij het fragmentair en eigenzinnig - want ook Fred Bervoets en Jörg Immendorff of pril werk van Luc Tuymans en Marlene Dumas had er niet misstaan. De expositie biedt een buitenkans om prima werk te zien van Baselitz, Richter, Daniëls, Penck, Swennen, De Keyser en Guy Van Bossche, bovendien zijn er aardige ontdekkingen te doen. Treuzel niet, de tentoonstelling loopt maar een maand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234