Zaterdag 28/01/2023

De schijnbare sereniteit van het gezinsleven

Nieuwe psychologische thrillerreeks met Amanda 'Silent Witness' Burton vanaf maandag op Canvas

Canvas gaat maandagavond van start met Forgotten, een driedelige psychologische thriller over hartstocht, bedrog en nietsontziende obsessie. Amanda Burton uit Silent Witness speelt de belangrijkste hoofdrol: een moeder die op zoek is naar het lichaam van haar vermoorde kind.

Londen

Van onze medewerker

Patrick Bremmers

Het aan de buitenkant zo serene en ideale leventje van de 37-jarige Ben Turner (werkzaam in een goedlopende tweedehandsboekhandel in een pittoresk Cotswold-dorpje, getrouwd met Nathalie, vader van een zevenjarig schattig dochtertje) wordt ruw verstoord wanneer de mysterieuze Rachel Monroe ten tonele verschijnt. Dan wordt er ook nog een jong meisje vermoord. Als klap op de vuurpijl vindt hij op een ochtend in zijn post dertig enveloppen. In elke enveloppe zit een anoniem briefje met dezelfde dreigende woorden: 'Wat heb je met haar lichaam gedaan?'

De sfeer voor Forgotten is gezet, een driedelige psychologische thriller over hartstocht, bedrog en nietsontziende obsessie van de hand van het nieuwste Britse schrijftalent Caleb Ranson (32). In de belangrijkste hoofdrollen komen Paul McGann, Zara Turner en Amanda Burton voorbij, de laatste is bij de detectivekijkers van Canvas beter bekend als Dr. Sam Ryan uit Silent Witness.

In Forgotten geeft de 44-jarige Noord-Ierse actrice gestalte aan een door verdriet en onzekerheid getormenteerde moeder, die denkt dat Ben de moordenaar is van haar zesjarige dochtertje, een rol waarmee ze sterk afwijkt van de vrij sympathieke karakters die ze normaalgesproken op het kleine scherm neerzet. Tot grote tevredenheid van de makers en van Amanda zelf: "Ik vond het heerlijk om iemand te spelen van wie het niet helemaal duidelijk is waar ze vandaan komt", zegt een enigszins afstandelijke Amanda tijdens de Britse persvoorstelling in de Royal Society of Arts in Londen. "De kijker komt ook niet zoveel over Rachel te weten, behalve dan misschien uit de gesprekken die ze voert met de politie-inspecteur die het onderzoek leidde naar de moord op haar dochtertje, twintig jaar geleden."

Ze vervolgt: "Toch moet ik niet zeggen dat ik ontevreden ben over de rollen die ik de afgelopen periode heb gespeeld. Ik heb het geluk dat ik geregeld voor heel verschillende rollen wordt gevraagd. Variërend van een plattelandsdokter, een IRA-vrouw, een moeder die komt te overlijden aan borstkanker tot aan een patholoog-anatoom (respectievelijk: Peak Practice, The Precious Blood, The Gift en Silent Witness, PB). Het is echter wel zo dat ik lang niet zo'n complex en duister karakter heb gespeeld als dat van Rachel in Forgotten."

Complex in die zin dat Rachel binnen korte tijd een heel scala aan verschillende emoties doorstaat. Amanda: "Rachel balanceert soms op het randje van de waanzin, is dan weer heel verstandelijk en evenwichtig, om vervolgens weer helemaal de plot te verliezen." Als moeder van twee jonge kinderen, Phoebe (11) en Brid (9), voelde Amanda zich bijzonder aangesproken door het onderwerp van vermiste kinderen. "Ik denk dat je als moeder altijd enorm bezorgd bent over het welzijn van je kind", zegt ze enigszins op haar hoede om het onderwerp niet al te dicht bij huis te plaatsen. "Als je hoort welke verschrikkingen en tragedies andere ouders soms moeten doorstaan, lopen de rillingen je over de rug. Ik ben sowieso iemand die altijd op haar uiterste hoede is voor gevaar. Ik check altijd drie keer of ik de sloten van de voordeur wel goed vergrendeld heb. Toch probeer ik bij het spelen van een dergelijke rol niet al te veel na te denken. Ik houd mijn privé- en professionele leven doelbewust strikt gescheiden. Als je werkelijk constant zou nadenken over hoe het zou zijn als een van je eigen kinderen werkelijk vermist zou raken, kun je niet meer overtuigd je rol spelen.''

Producer Cameron McAllister, die eerder zijn sporen verdiende met de jeugdsoap Hollyoaks, is zeer te spreken over Burtons acteerprestatie in Forgotten. "Amanda speelt meestal rollen waarin ze vrij warme en intellectuele karakters neerzet. In Forgotten zet ze een potentieel vrij gevaarlijke vrouw neer, die waarschijnlijk zo verscheurd is door schuldgevoelens en verdriet, dat ze mogelijk dingen gaat doen die alle perken te buiten gaan. Alleen maar omdat ze datgene wat haar destijds is aangedaan, wil rechtzetten."

Volgens McAllister is Forgotten zo geschreven dat bijna elk personage verdacht zou kunnen worden van de moord op het jonge meisje. "Al snel in het verhaal realiseer je je dat Ben niet degene is die hij zegt te zijn. De verdenking valt dan ook al gauw op hem. Maar het stuk is zo geschreven dat ook de andere karakters schuldig zouden zijn."

Naast een moordmysterie en whodunit ('wie heeft het gedaan?') wil McAllister Forgotten echter vooral ook omschrijven als een larger-than-life-drama. "Het lijkt wel alsof Rachel een vrouw is die uit de dood is opgestaan om de duivel aan te wijzen. Er hangen kwade krachten boven dit aan de buitenwereld schilderachtige dorpje, die een link lijken te hebben met een duister verleden. Wat dat betreft, lijkt Forgotten qua sfeer wel een beetje op The Lakes van Jimmy McGovern (uitgezonden door Canvas, PB), waar ook niets leek wat het was."

De thrillerreeks werd zo geschreven dat bijna elk personage verdacht zou kunnen worden van de moord op een jong meisje

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234