Dinsdag 26/05/2020

De schakel tussen Buffalo Tom en Burt Bacharach

Fraai concert van Josh Rouse in Brusselse AB

Brussel

Van onze medewerker

Bart Steenhaut

Wist u dat bijna elk geheim minstens één keer te veel verder wordt verteld? Mensen die beweren te zwijgen als een graf zijn doorgaans de ergsten, want net zij kunnen meestal niet aan de verleiding weerstaan om wat men hen heeft toegefluisterd weer aan anderen mee te delen. Bijgevolg zal ook ik de tanden niet langer op elkaar klemmen en u vandaag een geheim toevertrouwen . Dat geheim heeft een naam, en was woensdagavond te gast in de Club van de Brusselse Ancienne Belgique.

Josh Rouse - want over hem gaat het - debuteerde twee jaar geleden met Dressed Up Like Nebraska, een bloedmooie plaat waarop de Amerikaanse songschrijver nummers verzamelde die de gang der seizoenen in de war stuurden. Halverwege de zomer pasten de bomen in de tuin plots hun goudgele herfstplunje aan, maakten de zwaluwen zich op voor de tocht naar het warme zuiden en begonnen de eekhoorns in het bos alvast hun winterslaap voor te bereiden. Bovendien begonnen de songs na verloop van tijd onvervalste stalkertrekjes te vertonen: ze vielen ongevraagd mijn achterhoofd binnen en maakten daar zoveel lawaai dat ik er soms 's nachts de slaap niet bij kon vatten. Ze slopen achter me aan in de supermarkt, belden op de meest ongelegen momenten bij me aan en bepaalden op de duur zelfs mijn doen en laten. Ook Chris Whitley, Aimee Mann en Cowboy Junkies klaagden in die periode regelmatig over het feit dat de nummers van Josh Rouse hen geen moment met rust lieten.

En Rouse bracht zopas een nieuwe elpee uit, die nog verslavender blijkt dan de vorige. Melancholie blijft als vanouds de rode draad die de nummers op Home samenhoudt, al klinken ze aanzienlijk gevarieerder, zonder dat de coherentie van het geheel daaronder te leiden heeft. Misschien zou je deze tweede plaat nog het best kunnen omschrijven als de ontbrekende schakel tussen Buffalo Tom en Burt Bacharach. Naast violen, cello's en (akoestische) gitaren heeft de voormalige hotelchauffeur nu ook xylofoons, flügelhorns, trompetten en trombones in het klankenpallet opgenomen. Naargelang je meer naar de plaat luistert, ontdek je er telkens nieuwe favorieten op, tot je de songs uiteindelijk allemààl geweldig vindt.

De zanger had in Brussel nog volop te kampen met de jetlag die hij 's ochtends had opgelopen . Zijn groep waaronder Dennis Cronin van Lambchop, maakte een meer uitgeslapen indruk Opener 'Marvin Gaye' klonk nog wat stroef, maar 'Laughter' en het onbetamelijk knappe 'Directions' klonken als de wereldhits die ze ongetwijfeld nooit zullen worden. Cronin kleurde de nummers mooi in met sfeervolle bijdragen op trompet. De groep schakelde moeiteloos over tussen ingetogen en uitgelaten, kwam vaak verrassend intens uit de hoek, en speelde ook een paar stukken uit Chester, de mini-cd die Rouse vorig jaar met buurman Kurt Wagner, eveneens van Lambchop, uitbracht.

Middenin de set kregen de gitarist en de contrabassiste plots een duospotje toegemeten, een gelegenheid die ze te baat namen om een vreselijk belegen countrydeun onder het stof vandaan te halen. Leuk voor in de koeienstal, wellicht, maar op het podium leek het vooral een goed moment om snel een plaspauze in te lassen of, zoals Rouse, een sigaretje op te steken. Gelukkig maakte hij die kleine uitschuiver achteraf weer goed met 'Afraid To Fail' en afsluiter 'Dressed Up Like Nebraska'. Als u dit jaar maar vijf cd's koopt, laat Home er dan één van zijn. Daar bewijst u uzelf zo mogelijk nog een grotere dienst mee dan Josh Rouse. Al blijft dat vanzelfsprekend ons geheimpje.

Ook tweede plaat van Amerikaanse songschrijver bloedstollend mooi

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234