Vrijdag 15/11/2019

De schaduw van de vader

STOKER

Thriller
Regie: Park Chan-wook
Met: Mia Wasikowska, Matthew Goode, Nicole Kidman, Dermot Mulroney & Jacki Weaver
Duur: 99 minuten

De gouden generatie Zuid-Koreaanse regisseurs die rond de eeuwwisseling de neus aan het venster stak, maakt de overstap naar Hollywood. Enkele maanden geleden verscheen van Kim Ji-woon The Last Stand en het blijft vol verwachting uitkijken later dit jaar naar Snowpiercer van Bong Joon-ho, het godenkind van die generatie.

Een bijna even sterke filmmaker is Park Chan-wook (vooral bekend van Oldboy) wiens negende film Stoker vandaag in de zalen komt. Het is een psychologische thriller rond India Stoker (de als immer sprankelende Mia Wasikowska) wier vader sterft op haar achttiende verjaardag. Als vaderskindje komt die klap bij haar dubbel zo hard aan. Haar oom, die de wereld rondgereisd heeft, vult de leegte op, maar de schijnbaar joviale kerel torst een zwaar geheim en zijn komst gooit het leven van de Stokers grondig door elkaar.

Stoker, naar een scenario van de van Prison Break bekende Wentworth Miller, leunt deels op Hitchcocks Shadow of a Doubt (de boze ooms in beide films heten niet toevallig Charlie) en verwijst via de naamgeving naar Dracula-schepper Bram Stoker. Helaas mist de film het raffinement van Hitchcock in zijn beste dagen en de dreigende sfeerschepping van de betere Dracula-adaptaties.

Getemperde waanzin

Park heeft de waanzin die zijn topfilms (Oldboy, Thirst) kenmerkt getemperd en zodoende laat hij een van zijn grote troeven onaangeroerd. Stoker wisselt scènes waarin de spanning te snijden is af met nietszeggende, saaie momenten. Park wordt daarenboven niet gediend door zijn acteurs - de schaapachtige Matthew Goode voorop -, al overtuigen de actrices, Nicole Kidman als moeder en de heerlijke Jacki Weaver als groottante, wel.

Stoker is niet radicaal anders dan Parks Zuid-Koreaans werk, tenzij op het vlak van montage: de film is ongeveer dubbel zo snel gemonteerd en daar wordt hij een beetje kortademig van. Het belangrijkste manco echter is dat Park Chan-wook niet de visuele brille toont om het zwalpende verhaal toch boeiend te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234