Maandag 21/10/2019

De rondetafelconferentie onderwijs is een lege (praline)doos

Brussel

Belga / eigen berichtgeving

De slotmanifestatie van de rondetafelconferentie onderwijs, die vorig jaar in februari van start ging en waarin vijf werkgroepen zich over actuele onderwijsthema's bogen, werd gisteren overschaduwd door een gezamenlijke actie van de onderwijsvakbonden COC, COV en ACOD. Iedereen die deelnam aan de slotzitting kreeg van de tientallen vakbondsleden, die voor het gebouw hadden post gevat, een lege pralinedoos. Die moest duidelijk maken dat de rondetafelconferentie in feite een lege doos is. "Minister Vanderpoorten presenteerde hier vandaag zogezegd de eindtekst", zegt Gust Louwet van COC, "maar er is geen echte eindtekst; enkel een samenraapsel van de besluiten van de verschillende werkgroepen. Wat wij wilden, was een consistente tekst die duidelijk maakte welke standpunten primeerden op de conferentie en wat het beleid daar in de toekomst mee zal doen. Nu kan de minister uit alle voorstellen gewoon plukken wat haar het best uitkomt. Sommige dingen worden geïmplementeerd en andere niet, en dat zorgt voor heel wat onrust bij de mensen op het terrein. Eigenlijk hebben wij het gevoel dat we al die maanden voor niks om de tafel gezeten hebben." CD&V is het overigens eens met de vakbonden. Zij stapten in september al uit de rondetafelconferentie en stuurden ook gisteren hun kat.

Vlaams minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (VLD) is zeer tevreden over de conferentie en de resultaten ervan, waar volgens haar wel degelijk rekening mee gehouden wordt. Ze kondigde overigens meteen formeel de oprichting aan van twee politieke werkgroepen die de onderwijsfinanciering en het onderwijspersoneel nader zullen bekijken. "Duidelijk is dat iedereen af wil van een netgebonden financiering of subsidiesysteem. Hoe het nieuwe systeem er precies zal moeten uitzien, vraagt nog heel wat overleg", aldus de minister. De tweede politieke werkgroep - personeel - zal zich vermoedelijk buigen over manier waarop de loopbaan van een leerkracht in de toekomst moet worden bekeken. Volgens velen, onder wie de minister, moeten we in het vervolg spreken over schoolopdrachten in plaats van klasopdrachten, wat wil zeggen dat de taak van een leraar niet langer zou worden uitgedrukt in het aantal uren dat een leraar effectief voor de klas staat maar dat ook voorbereidingen, vergaderingen en dergelijke in rekening zullen worden gebracht. (KH)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234