Vrijdag 23/10/2020

De Ronde van Italië in één dag

Van Arnhem (Gelderland) in Midden-Nederland naar Catanzaro (Calabrië) in de wreef van de Italiaanse laars. Eén lange logistieke martelgang, zou je denken. Maar de teams namen hun voorzorgen voor de monstertransfer op de eerste rustdag van de 99ste Giro.

Bijna de voltallige Giro-karavaan overbrugde de slordige 2.200 kilometer gisteren via het luchtruim. Twee charters van flyNiki en Thomas Cook - goed voor in totaal 608 zitjes - vlogen de renners, het gros van hun entourage, wedstrijdorganisatoren, sponsors en een deel van het mediakorps al vanaf 8.40 uur van Schiphol naar Lamezia Terme. Twee cargovluchten waren hen vooraf gegaan. Aan boord: 10 ton fietsen en ander materiaal, goed voor een totaal volume van 180 kubieke meter. Tegen de middag zat iedereen netjes aan tafel in de diverse hotels en stonden de fietsen rijklaar voor een ontspannen trainingsrit.

Zo lossen ze dat dus op tegenwoordig, bij RCS Sport. Een absolute noodzaak om die buitenlandse grande partenza's te kunnen blijven verkopen aan de teams, die het voor de rest ook zélf creatief blijken aan te pakken. "Geen enkel voertuig dat het Nederlandse en het Italiaanse deel van deze Giro bij ons combineert", zegt Lotto-Soudal-persattaché Arne Houtekier. "En nóg belangrijker: niemand die de rit Arnhem-Catanzaro integraal met de wagen heeft moeten afleggen. Dat zou niet veilig, niet verantwoord en niet gezond zijn geweest."

Denemarken 2012

"Zondagochtend al lieten we een deel van de crew vanuit België en Nederland naar Milaan vliegen, waar op bewaakte parkings de voertuigen van de Ronde van Romandië werden opgepikt en werd doorgereden naar Zuid-Italië. Dat scheelt de helft van de trip. De mensen die wél met de auto of de bus vanuit Vlaanderen naar Catanzaro reden, kregen daar meerdere dagen de tijd voor en kreunden dus niet onder de tijdsdruk van de koers."

Op een paar kleinere ploegen na - de teambus van Bardiani vertrok zondagmiddag kort na de start in Nijmegen al richting Zuid-Italië - houdt iedereen er volgens Houtekier dezelfde aanpak op na. "Het fenomeen van een grande partenza buiten Italië is niet nieuw. In 2012 startte de Giro in Denemarken, twee jaar geleden in (Noord-)Ierland. Op die ervaring teren we."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234