Dinsdag 26/05/2020

De riff is door de kerk

Arcade Fire. Cowboy Junkies. PJ Harvey. WU LYF. Met hun opnames in de Lommelse Sint-Jozefkerk schaart Oscar and the Wolf zich in een steeds langer wordende stoet kerkzangers.

Ze zingen over weilanden, winters en een oranje zwerk maar namen op in een duistere kerk. Voor de opnamesessies van hun fijnbesnaarde albumette Summer Skin trokken de jongens van Oscar and the Wolf naar de Sint-Jozefkerk in Stevensvennen, een gehucht in de Limburgse gemeente Lommel. Hun ep werd er opgenomen door Robin Proper- Sheppard, zelf bekend van de bands The God Machine en Sophia. Hij is wild van de natuurlijke galm in kerken (zie reportage hiernaast).

Proper-Sheppard is lang niet de eerste muzikant-producer die artistiek kerkasiel opzoekt. Voor steeds meer rockbands toont de kerk zich, in tijden van schaalvergroting en massafestivals, een veilige vluchthaven. Van Arcade Fire (Neon Bible) over Finn (The Best Low-Priced Heartbreakers You Can Own) tot PJ Harvey (Let England Shake), en van Morrissey (Ringleaders of the Tormentors) over Cowboy Junkies (The Trinity Sessions) tot Mark Kozelek (Live at Union Chapel & Södra Teatern): allen opteerden ze voor een, vaak verlaten, kerkgebouw als opnamestudio.

Funkhogepriester

Ook in ons land wint het idee van de kerk als muzieklaboratorium steeds meer zieltjes. Dez Mona nam in 2005 zijn plaat Pursued Sinners op in een protestantse kerk in Antwerpen, Venus in Flames trok zich voor Intimacy dan weer terug in een kerk in het Oost-Vlaamse Eeklo. En volgende week zaterdag sluit funkhogepriester Stijn als dj het Klarafestival af, in de tot nachtclub omgetoverde kerk Spirito Martini Club. Concerteren in een kerk mag dan nog eerder uitzondering dan regel zijn, zowel de passage van de Amerikaanse noiseband Sun O))) in de Leuvense Predikherenkerk als die van het heerlijk ontheemde Tindersticks in de kathedraal van Ieper staan nog steeds in het geheugen van alle aanwezigen gegrift. Net als de doortocht van dEUS en The Black Box Revelation in de KulturKirche van Keulen, een tot rocktempel omgedoopte kapel. Bevreemdend, en tegelijk uniek.

Logisch, vindt Paradiso-programmator Ben Kamsma: "Pop in de kerk plaatst publiek en bands in een pastorale omgeving. Voor een band is een intens contact met het publiek natuurlijk prachtig, maar soms ook even wennen. Ik heb gezien dat jongens die normaal heel cool op een podium staan ineens een stuk nerveuzer zijn in een kerk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234