Dinsdag 29/11/2022

De regisseur die maar bleef filmen

Wong Kar Wai: 'De manier waarop ik werk is niet simpel, en ik kan ze dus ook niet aanbevelen'

Net zoals men ten tijde van de steeds maar uitlopende draaiperiode van Apocalypse Now van Francis Ford Coppola begon te spreken van Apocalypse Never of te vragen naar Apocalypse When?, resulteerde het oeverloze wachten op 2046 in de spottende reactie dat de film wellicht pas klaar zou zijn... in het jaar van zijn titel!

"Een van de redenen waarom we aanvaard hebben om de film naar Cannes te sturen, was om onszelf een einddatum op te leggen. We wisten dat de film niet helemaal klaar kon zijn, maar we waren al zó lang bezig en zowel fysiek als financieel waren we zowat aan het einde van onze krachten. We hadden dus een eindpunt nodig om te kunnen zeggen: 'That's it! We let it go'. Op die manier was Cannes een deadline voor ons. En dat hadden we nodig."

Dit is inderdaad een citaat uit een interview met regisseur Wong Kar Wai, maar de aanleiding was niet zijn nieuwe film 2046, maar zijn vorige film In the Mood for Love, die in 2001 eveneens geselecteerd werd voor het Filmfestival van Cannes. Hoofdrolspeler Tony Leung werd toen trouwens bekroond als Beste Acteur. De geschiedenis heeft zich dus herhaald. Want ook bij deze nieuwe film had de blijkbaar perfectionistisch ingestelde Wong Kar Wai het bijzonder moeilijk om zichzelf een einddatum op te leggen. De productie van 2046 begon in feite al toen hij nog met In the Mood for Love bezig was, want de eerste beelden draaide Wong Kar-Wai al in 1999, meer bepaald tijdens onderbrekingen in het draaischema van zijn vorige film.

Onder meer het uitbreken van de sars-epidemie en de problematische planning van de beschikbaarheid van diverse acteurs en actrices wordt nu in rekening gebracht om het jarenlange productieproces van 2046 te helpen verklaren, maar tegelijk geeft Wong Kar Wai grif toe dat het vooral te maken heeft met zijn eigen werkritme. Hij draait met een kleine ploeg en neemt daarbij graag zijn tijd.

In verband met zijn specifieke werkwijze vertelde hij ons ten tijde van In the Mood for Love het volgende: "Wij werken wel degelijk met een scenario, maar in tegenstelling tot andere films, die men pas begint te draaien als het scenario helemaal klaar is, hou ik er van - omdat ik zowel de scenarist als de regisseur ben - om beide processen tegelijk te laten verlopen. Ik schrijf én regisseer de film dus op hetzelfde moment. Als de acteurs op de set komen, beschikken ze dus wel over een scenario voor die bepaalde scène. Maar in feite is het scenario pas helemaal af als de film klaar is. Neen, het is geen makkelijke werkwijze en ik kan ze dus niet echt aanbevelen (lacht). Ik denk zelfs niet dat het zo'n goed idee is, maar het is nu eenmaal de enige manier waarop ik kan werken. Jammer genoeg."

De afgelopen jaren circuleerden regelmatig hoopvolle geruchten over de grote filmfestivals, die de nieuwe film van Wong Kar Wai graag in hun programma wilden opnemen. Dat ging dan van Berlijn (in de winter) en Cannes (in de lente) tot Venetië (in de zomer), om dan weer helemaal opnieuw te beginnen. Uiteindelijk werd het dan toch Cannes 2004. Maar zelfs toen bleef het een onwaarschijnlijke wedloop tegen de tijd. De programmatoren hadden 2046 veiligheidshalve helemaal achteraan in hun competitieschema geplaatst, maar het bleef bang afwachten, zeker toen aangekondigd werd dat de voor donderdagochtend 20 mei geplande persvisie geannuleerd werd.

Uiteindelijk lukte het toch, maar het was wel op het nippertje. Om de filmkopieën van 2046 tijdig vanuit Parijs, waar ze in ijltempo ondertiteld werden, in Cannes te krijgen, werd zelfs een privé-jet gecharterd, die ook nog eens een aparte 'corridor' kreeg toegewezen om elke vertraging te vermijden.

En zo konden zowel de officiële galavoorstelling als de persvertoning die donderdagavond toch doorgaan. Dat gebeurde dus gelijktijdig, maar natuurlijk wel in verschillende zalen. Zoiets was in Cannes nog nooit eerder gebeurd, wat meteen de geruchtenmolen voedde dat Wong Kar Wai het een en ander zelf geënsceneerd had om de suspense ten top te drijven. Toen hij daarover geïnterpelleerd werd op de persconferentie, reageerde de regisseur met een mengeling van verontwaardiging en spot: "You think too highly of me", zei hij. "Ik ben niet slim genoeg om met dergelijke tactieken voor de dag te komen.". En ja, de film was nu wel degelijk af. Maar hij voegde er wel meteen aan toe: "Indien u mij nog drie weken of drie maanden zou geven, dan zal het een andere film zijn."

Het resultaat van dat jarenlange productieproces én de bijhorende hype, was natuurlijk dat de verwachtingen torenhoog waren en dus was er in Cannes naderhand (en wellicht onvermijdelijk) sprake van een zekere ontgoocheling. Ook de jury bleek niet onder de indruk, want Wong Kar Wai kreeg geen plaatsje in het palmares. Maar als men 2046 los van die opgefokte festivalsfeer bekijkt en beoordeelt, dan ziet men hoe dan ook een heel erg mooie, intrigerende en zeer persoonlijke film, die lang op het netvlies, in het geheugen en in het hart blijft nazinderen.

Blijft de vraag waarom de regisseur hier zoveel tijd voor nodig had? Tja, dat moeten zijn producenten maar proberen uit te vissen. Bij het bekijken van het eindresultaat heeft de kijker daar eigenlijk geen boodschap aan.

Ten slotte nog even iets over de titel, 2046. In de film verwijst dat jaartal dus naar de 'plaats' waar de futuristische trein in de sf-roman van schrijver Chow heenrijdt. Het is daarnaast ook het nummer van de hotelkamer naast die van hem. Maar de allereerste verklaring heeft met de specifieke situatie van Hongkong te maken. Toen die Britse kroonkolonie in 1997 aan China werd teruggegeven, beloofde de overheid dat ze gedurende vijftig jaar niet aan de autonomie van dat gebied zou tornen. Die belofte loopt dus af in 2046.

(Jan T.)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234