Woensdag 28/07/2021

De prijs van een goedkope prijs

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Gek is dat, hoe onze psychologie soms in elkaar zit. Zeshonderd euro voor een nieuwe iPhone, daar sparen we dan wel even voor, maar de prijs lijkt ons niet onoverkomelijk voor een technologisch hebbeding. Een etentje met vrouwlief voor een speciale gelegenheid mag ook best 100 euro kosten. Maar o wee als we voor een T-shirt meer dan enkele euro's zouden moeten neertellen. Want kleren, dat zijn we zo gewoon geworden, mogen echt haast niets meer kosten.

De prijs voor die mentaliteit is pijnlijk duidelijk geworden in Dhaka, Bangladesh, waar 112 doden vielen in een textielfabriek. Met geen of minimale brandveiligheidsvoorzieningen. Waar mensen werken tegen een loon van zeggen en schrijven 30 euro. Per maand. Ngo's die de situatie monitoren zeggen dat je je de film Daens moet voorstellen, maar dan nog wat erger. Volgens het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties leeft bijna 90 procent van de bevolking er onder de armoedegrens, ook zij die werk hebben in de textielfabrieken.

Ruim 4 miljoen mensen werken in de kledingindustrie van Bangladesh. Ze maken geen kleren voor zichzelf, maar voor ons. H&M, C&A, Carrefour, Inditex, Wallmart, Zara, er is geen grote keten te vinden die geen beroep doet op het lagelonenleger uit Azië. De fabriek waar de brand woedde was bezig met een order van 220.000 sweatshirts voor C&A. Het bedrijf haastte zich gisteren om haar medeleven te betuigen met de getroffen families en de slachtoffers.

Nee, C&A moet niet extra met de vinger gewezen worden. De hele textielindustrie heeft haar businessmodel gebaseerd op lage lonen, slechte werkomstandigheden, en een marketing waar meer op lage prijs dan op kwaliteit gespeeld wordt. Niet alleen de kwaliteit van het kledingstuk, maar ook de kwaliteit van de omstandigheden waarin het gemaakt wordt.

Het is ook niet dat er geen inspanningen geleverd worden. Alleen gebeuren ze mondjesmaat, met muizenstapjes, en vaak te laat. En achter de hooggestemde beloftes en charters van de bedrijven blijft een bittere realiteit leven: die van honderdduizenden die uitgebuit worden omdat we het zo gewoon zijn geworden. Misschien, heel misschien, kan deze ramp ertoe bijdragen dat er sneller werk wordt gemaakt van een minimumcharter over lonen en arbeidsomstandigheden.

Maar het zou ook een beetje te makkelijk zijn alleen de textielketens de schuld te geven. Iedere keer dat wij zelf een T-shirt kopen tegen een ridicule prijs, zouden we niet trots moeten zijn dat we zo een koopje gedaan hebben. Want we weten eigenlijk verdomd goed tegen welke menselijke kostprijs dat soldenkoopje in onze handen is gevallen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234