Woensdag 20/10/2021

'De Pre Historie' nekt eigen concept

Eigenlijk zou ondergetekende deze show sowieso moeten bejubelen, want als na de pauze het nummer 'Big Spender' weerklinkt en fragmenten uit de eerste James Bond-films worden getoond, worden hier toch maar netjes zijn twee grote passies gecombineerd. Helaas wordt een show niet gemaakt door één nummer. Met de revue De Pre Historie van de Musical zien we de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (KBvV) dan ook niet op haar paasbest.

Antwerpen / Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

De basisidee zit nochtans meer dan goed. Zo worden nummers uit musicals die over de jaren heen zijn uitgegroeid tot wereldhits opnieuw naar hun oorspronkelijke plek gebracht. Het zijn songs die iedereen, zelfs de meest rabiate musicalhater, kent en kan meeneuriën en waarvan iedereen verbaasd opkijkt als je opmerkt dat ze eigenlijk een musicalnummer aan het zingen zijn. Van 'My Funny Valentine' en 'Op een mooie pinksterdag' tot 'Totale Finsternis', beter bekend in de Bonnie Tyler-versie 'Total Eclipse of the Heart'. Van 'Smoke Gets in Your Eyes' en 'I got You Under My Skin' tot 'Send in the Clowns'. En eindelijk wordt Porgy and Bess nog eens gezien als musical. Zo gaat het van de top hat en tails van de jaren dertig, naar de lederen broeken en de T-shirts van nu.

Die nummers worden met veel warmte uitgevoerd door een vijfkoppig combo dat zowel in de jazzy nummers als in de popnummers goed standhoudt, met soms frisse arrangementen van Pol Vanfleteren zodat je gelukkig niet met een uitgekauwde 'Somewhere over the Rainbow' zit. Aha-erlebnissen en nostalgie zijn er dus in overvloed in deze revue, die start met een compilatie beelden van Fred en Ginger, Gene en Cyd, Mickey en Judy,... Ach, dat waren nog eens films.

Het idee om een en ander te plaatsen in de context van de archiefbeelden uit de tijd van die musicals is eveneens niet slecht. Dat leidt soms tot fraaie combinaties, zoals wanneer 'I'll Never Fall In Love Again' gezongen wordt met op de achtergrond beelden van de mijnramp in Marcinelle. En wat te denken van 'Oh, What a Circus' met beelden van Bwana Kitoko of de rellen in Voeren.

Op papier ziet het er dus prima uit, op het podium wil het nog weleens tegenvallen, om de eenvoudige reden dat de bewegende beelden nogal eens concurreren met de conventionele, maar swingende en goed uitgevoerde choreografie van Wilma Hoornstra. Je weet soms niet waar te kijken. De beelden leiden immers af van de benen en andersom.

Die benen behoren toe aan een opmerkelijk jonge cast, waarvan enkelen nog studeren. Afgaande op hun talent ziet het er niet slecht uit voor toekomstige musicals. Hoewel hier en daar een foutje zat, werd er over het algemeen prima gezongen en gedanst. Vooral Paul Walthaus valt op met zijn mooie, ronde stem. Dat jonge geweld staat tegenover ervaren mensen als Kristien Coenen en Karin Jacobs, allebei prima in het a capella 'Send in the Clowns'. En moet het nog gezegd worden dat Anne Mie Gils opnieuw een mooie prestatie levert? Haar 'Diamonds Are A Girl's Best Friend' was één van de weinige momenten dat de avond echt knetterde.

Waarom dan zeuren als concept, orkest en cast goed zijn? Wel, de show heeft zijn charmante momenten, maar mist punch. Het spetterende joie de vivre van Jubilee 15, de revue van vorig jaar, ontbreekt en nergens grijpt de show echt naar het kruis.

Bovendien is het KBvV slachtoffer van het De Pré-concept. Via vooraf opgenomen beelden praat Guy De Pré vanuit een truttig decortje, een gordijn, een oude radio en een tv, de avond min of meer aan elkaar. Kwetterend als een kanarie racet hij door de hoofdpunten van de geschiedenis en geeft wat vrijblijvende commentaar op het musicalgebeuren, zodat je al vergeten bent wat de man heeft gezegd nog voor zijn stukje voorbij is.

De Pré is niet de man voor een theateromgeving. Laat hem op radio en tv zijn goed werk doen. Waarom het 'vertellen' van de wereld- en musicalgeschiedenis niet aan een acteur werd gegeven of waarom De Pré niet beter werd geregisseerd, is een raadsel. Alles had beter uitgewerkt kunnen worden zonder de De Pre Historie-format zo strikt te volgen. Daardoor blijf je wat op je honger zitten en is de hele show net als het tv-programma zelf. Als je er toevallig op zapt, wil je nog wel even kijken, maar je blijft er niet voor thuis.

WAT: De Pre Historie van de Musical WIE: De musicalafdeling van het KBvV WAAR EN WANNEER: De voorstelling reist nog door Vlaanderen en Nederland tot 31/1/2002

Info: 078/15.55.57 (van dinsdag tot vrijdag tussen 11 en 16 uur) of www.koninklijkballetvanvlaanderen.beONSOORDEEL: Niet meteen het beste wat het KBvV al heeft gepresteerd. De intenties zijn er, maar de uitwerking valt tegen. Vooral de goede jonge cast valt op.

Musical

De show mist punch en joie de vivre

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234