Woensdag 16/06/2021

Virtual reality

De porno-industrie, altijd een early adopter

null Beeld Naughty America
Beeld Naughty America

Over de toekomst van virtual reality als een breed consumentenplatform zijn er nog geen zekerheden. Maar het broodje van virtual reality-porno lijkt ondertussen wel al gebakken, zo bleek op het Mobile World Congress in Barcelona. "We verdienen er al geld mee."

Ze toonden me tien minuten VR-porno. En het was een overweldigende ervaring. De taferelen die ik onderging 'levensecht' noemen zou veel te veel eer zijn, maar voor consumenten die geld overhebben voor 'adult content' kan ik begrijpen dat dit behoorlijk dicht bij de heilige graal van het medium komt.

Vooral omdat het minder afstandelijk is dan wat iemand van een porno-ervaring zou verwachten: je maakt zelf deel uit van de scène, en ziet alles gebeuren als ware het door je eigen ogen. Het mannenlijf dat je ziet wanneer je naar onderen kijkt, zittend in een sofa of liggend op een bed, is een ersatz voor je eigen lichaam. Er gaan kleren uit, en de vrouwen die ondertussen op het toneel zijn verschenen maken het snel gezellig.

Ook voor vrouwen

Maar evengoed kan het lichaam van de ik-persoon dat van een vrouw zijn: Naughty America, de Amerikaanse pornoproducent die me de korte test liet ondergaan, heeft goed geluisterd naar recente marktonderzoeken waaruit blijkt dat ook vrouwen niet vies zijn van porno.

Van de dertig VR-pornofilms die het bedrijf momenteel al op de markt heeft zijn er dus ook een paar die de gebeurtenissen vanuit een vrouwelijk standpunt serveren, en dat aanbod zal volgens het bedrijf nog groeien in de nabije toekomst.

De VR-films van Naughty America zijn elk zo'n 45 minuten lang, en wekelijks worden nieuwe edities toegevoegd. Dat is een hoop, zeker gezien het feit dat er nog maar weinig VR-brillen commercieel verkrijgbaar zijn.

De meeste fans van het eerste uur hebben een ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift-bril gekocht, waarop ze rechtstreeks vanop de site naar content kunnen kijken, of een Samsung Galaxy Gear VR, waarnaar ze via een lichtjes omslachtige procedure geselecteerde films moeten overhevelen. "We verdienen al geld aan de VR-films die we online hebben staan", zegt Ian Paul, 'chief information officer' bij Naughty America. "De geest is uit de fles."

null Beeld Naughty America
Beeld Naughty America

Eén procent omzet voor virtual reality

Dat geldt natuurlijk meteen ook voor de rest van zijn industrie, want ook andere bedrijven zijn met gelijkaardige projecten bezig. De wereldwijde industrie voor pornovideo is op dit moment zo'n 9 miljard euro waard, en iets meer dan een procent daarvan zou volgens marktonderzoekers nu al uit VR-films komen.

Early adopters

Het publiek van diensten als Naughty America is altijd al een groep 'early adopters' geweest, die de afgelopen decennia op zijn minst mee verantwoordelijk zijn geweest voor de technologische opmars van achtereenvolgens VHS-tapes, laserdisc, internetbetalingen, dvd, hogedefinitietelevisie en streamingdiensten. Vanaf het moment dat een nieuwe technologie zijn kop laat zien, duiken pornoliefhebbers erop.

"Ons publiek is onwaarschijnlijk veeleisend als het op kwaliteitscontent aankomt", vervolgt Paul. "Ze hebben de beste apparatuur , en zijn ook bereid om te betalen voor content die daar het beste uit haalt. Zeker sinds gratis porno op het internet zo alomtegenwoordig is, willen ze liever iets unieks. Maar ook voor de bedrijven die 'adult entertainment' maken is er een constante drang om iets speciaals te doen: het is een hypercompetitieve sector. Omdat hij zo toegankelijk is: iedereen die ergens een camera posteert en mensen betaalt om seks met elkaar te hebben kan pornoproducent worden. Door constant technologische vernieuwing op te zoeken, maak je een verschil."

Meer nog: ze hebben standaarden helpen bepalen. Toen er in de vroege jaren 80 een oorlogje woedde in de toen opkomende technologie van videotapes, tussen JVC's VHS-formaat en Sony's Betamax, won die eerste dankzij porno: Sony had te lang gewacht om zijn videoformaat open te stellen voor de 'adult entertainment'-sector, en VHS-tapes waren goedkoper om te produceren.

Hetzelfde zou nu wel eens kunnen gelden, zegt Paul, voor de verscheidene VR-systemen die er momenteel in omloop zijn: één daarvan zal de favoriet van hun kijkers worden, en die maakt dan een grotere kans om het leidende platform te worden.

Alle camera's geprobeerd

Naughty America deed er bijna een jaar over om het productieproces voor zijn films op punt te krijgen. "We hebben alle camera's geprobeerd die er op de markt zijn", zegt Paul. "Ook zijn we beginnen te experimenteren met de manier waarop onze scènes het beste worden gecapteerd. Een 'point of view'-camerastandpunt leek ons voor deze technologie de beste optie. Al sluit ik niet uit dat we in de toekomst nog andere ideeën zullen proberen: de technologie is nog jong."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234