Maandag 18/10/2021

De poppen gaan aan het dansen

jeugdtheater

festival driemast groepeert beeldend theaterwerk

Antwerpen / Van onze medewerkster

Annelies De Waele

De vzw Festivalitis doet haar naam alle eer aan. Naast het tweejaarlijkse Tweetakt wil het vanaf dit jaar ook alternerend het internationale beeldende theaterfestival Driemast organiseren, voor kinderen, jongeren en volwassenen. De agenda is goed gevuld, met oud en nieuw werk. De rode draad vormt het gebruik van diverse media, van poppen tot film en video.

Het is een van de voordelen van theaterfestivals: dat je gemiste voorstellingen kunt inhalen of oude voorstellingen in een nieuw kleedje kunt zien. Zo kwam de naar Nederland uitgeweken Australische poppenspeler Neville Tranter donderdag langs in het Antwerpse theater 't Eilandje met zijn Stuffed Puppet Theatre en de productie Frankenstein. De voorstelling werd voor het eerst in het Nederlands, met koor en livemuziek gebracht. Als acteur staat Tranter alleen op scène, met zijn expressieve poppen. De tekst, die hij schreef samen met Luk van Meerbeke, gaat terug op het legendarische verhaal van de professor en zijn monster. Omdat de voorstelling ontstond in Weimar met het nabijgelegen kamp Buchenwald staat de versie bol van de verwijzigingen naar Hitler, het Derde Rijk, vernietiging... Het hoofdthema is het verlies van onze onschuld en de ontdekking van het monster in elk van ons. Frankenstein baadt in een sombere, drukkende sfeer. De voorstelling haalt haar kracht vooral uit het virtuoze aan de haal gaan met dode materie en stemmen. Het verhaal zelf is nogal fragmentarisch en te weinig boeiend om je meer dan een uur lang vast te houden.

Als "een voorstelling tegen de stroom in" kondigde ook het jonge gezelschap Tweelicht en Zoon zijn nieuwste Einder aan. Johan De Paepe, die de tekst schreef, en medespeler Jos Dom combineren tekst met interactieve media. Soms levert dat leuke dingetjes op, zoals wanneer drie vissen op een tv-scherm met elkaar praten.

Jos Dom speelt in Einder een eenzame jongen. Een reddingspost op de scène symboliseert de rots waarop hij zich heeft teruggetrokken, aan zijn voeten staat een kuipje met water: de zee. We komen te weten dat de jongen treurt om zijn zus Margot, die verdwenen is en met wie hij een bijzondere band heeft. Terwijl hij alleen zit te treuren, komen een aantal personages voorbij. Johan De Paepe speelt achtereenvolgens een zwemmer, een man in een bootje, Neptunus, een verdwaalde West-Vlaamse Vesser,... Einder hoest hier en daar mooie en/of grappige oneliners op en weet visueel met eenvoudige middelen te prikkelen. Om de seizoenen te verbeelden, wordt een ketting met kleine schilderijtjes omhoog gehaald; de uitsparing in de krant van de jongen is een bootje dat op de achtergrond voorbijvaart. Toch blijft de inhoudelijk nogal wazige en vaak hoog gegrepen vertelling over het gegeven van een broer-zusterliefde steken in een nu eens te matte en dan weer te pathetische performance. Bovendien is het jammer dat de makers zo veel in deze voorstelling wilden stoppen. Behalve het water en de zee, het gemis en de eenzaamheid komen ook nog eens motieven als het terrorisme en de invloed van de media op de proppen.

Premières zijn er tijdens Driemast ook van poppentheater Froe Froe (Freaks) en Paul en Menno De Nooijer (Naspel). Freaks loopt in het Middelheimpark en verhaalt, met muziek, over een circusliefde; Naspel, met Maria Clara Villa-Lobos en Violeta Todo Gonzales, is een installatieperformance met projectie, licht, dans en beweging.

WAT: Driemast, internationaal beeldend theaterfestival WIE: vzw Festivalitis in samenwerking met HETPALEIS, Villanella, Froe Froe en andere WAAR EN WANNEER: nog tot en met 15 april in Antwerpen, op diverse locaties. Alle info: 03/202.83.60 of www.driemast.beONS OORDEEL: Driemast herneemt een aantal interessante voorstellingen en brengt boeiende internationale gasten (Turak, Petits Miracles, Japanse Kamishibai-vertellingen,...) op de been.

Oude en nieuwe voorstellingen zijn te bekijken op diverse locaties in Antwerpen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234