Woensdag 25/11/2020

De poppen aan het dansen

Deze schitterende bloemlezing uit de 69 optredens die de groep vorig jaar gaf, maakt de vraag of Kraftwerk live �berhaupt wel zin heeft compleet overbodig

CD VAN DE WEEK l KRAFTWERK HHHH

Minimum-Maximum

Laat ons bij wijze van denkoefening even stilstaan bij de vraag hoe het muzieklandschap er vandaag zou uitzien zonder Kraftwerk. Er zou geen sprake zijn van techno en hiphop of toch niet van de mate waarin die vandaag uit de radio komen gespat. Bowie had Low en Heroes uit zijn discografie moeten schrappen, niet toevallig twee van zijn beste platen. In het buitenland zou België niet met Front 242 geassocieerd worden, maar met Soeur Sourire. Groepen als Human League, Simple Minds en Depeche Mode hadden zich noodgedwongen tot a-capella-ensembles omgeschoold omdat ze er zonder de Duitsers nooit achter waren gekomen dat er keyboards bestonden. De modale popliefhebber had nooit geweten dat modern klassiek niet snobistisch hoeft te zijn, want het Balanescu Quartet had geen plaat vol Kraftwerk-covers kunnen opnemen om dat te bewijzen. U2 had wellicht twintig jaar lang doorslagjes van 'Sunday Bloody Sunday' opgenomen en Chris Martin kon het beste nummer van de nieuwe Coldplay-plaat ('Talk') op zijn buik schrijven, want die sample uit 'Computer Love' had nooit bestaan.

Zonder Kraftwerk zou popmuziek kortom niet half zo boeiend zijn geweest. De vier uit Düsseldorf kunnen qua impact wedijveren met dat beroemde kwartet uit Liverpool en het enige wat ze daarvoor moesten doen is zo weinig mogelijk van zich laten horen. De voorbije achttien jaar heeft Kraftwerk maar één cd met nieuw materiaal uitgebracht en ook de concerten waren al die tijd op de handen en de voeten van één mens te tellen. De groepsleden praten nauwelijks met de pers en laten zich voor fotosessies systematisch vervangen door poppen die naar hun beeltenis zijn gestileerd.

Vorig jaar pas dook de groep weer op en gingen ze voor het eerst uitgebreid op wereldtournee. Wie ze toen heeft zien optreden is daar nog altijd niet over uitgepraat: een wonderlijke multimedia-ervaring waarbij beeld en geluid evenwaardige partners zijn, de groep twee uur lang stokstijf achter zijn opengeklapte laptops blijft staan en de emoties niet door de menselijke stem, maar door een eindeloos kluwen van bits, bytes, vijsjes en kabeltjes worden gegenereerd. Minimum-Maximum is een bloemlezing uit de 69 optredens die de groep vorig jaar gaf en maakt de vraag of Kraftwerk live überhaupt wel zin heeft compleet overbodig. De overbekende classics ('The Model', 'Autobahn', 'The Robots' en 'Trans Europe Express', om alleen de meest voor de hand liggende te noemen) hebben stuk voor stuk een facelift ondergaan en ook de nummers uit de Tour De France-cd van twee zomers geleden komen op het podium heel wat dynamischer over en klinken nu veel scherper dan de vrij makke indruk die ze toen nalieten. Bovendien toont Ralf Hütter met een in vlekkeloos Japans gezongen versie van 'Pocket Calculator' (opgenomen in Tokio) dat hij al die jaren achter de schermen zijn talenkennis behoorlijk heeft bijgespijkerd. Wie nog niets van Kraftwerk in de kast heeft staan - die mensen bestaan, naar verluidt - kan zich geen betere introductie voorstellen dan deze Minimum-Maximum. Wie wel vertrouwd is met de Duitse Fab Four droomt zijn eigen beelden bij de muziek. En haalt een van de beste live-cd's in huis die de jongste jaren werden uitgebracht. (EMI)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234