Vrijdag 27/11/2020

De politie volgt u, op Twitter

Van de wijkagent tot de federale politie: agenten ontdekken gretig de sociale media. Nu de burger nog.

'Doc's Bar volzet. Niet meer naar daar afzakken eerste uur aub!!!' Neen, het is niet de praeses van studentenvereniging Medica die spreekt maar @Studentenflik, de twitteralias van Nick Vanden Bussche, politie Leuven. Vierduizend vrienden, meer dan duizend volgers. De Blackberry als vinger aan de pols van het studentenleven.

Commissaris Marc Vranckx twijfelde even, toen Vanden Bussche als agent online wilde gaan. "We vreesden voor een storm aan vragen en kritieken die we niet zouden kunnen of mogen beantwoorden." Vandaag heeft zijn korps een eigen Facebookpagina. De drempel is laag, het bereik groot. Wilde geruchten over vermeende verkrachtingen op Leuvense campussen worden nu snel rechtgezet. Opruimacties, nieuwe fietsenstallingen: het nieuws wordt nu snel verspreid. "Met onze website bereikten we amper honderd mensen, via Facebook piekt dat richting 10.000." En de haatpredikers houden zich gedeisd. "Als iemand onzin verkoopt, wordt die meestal snel door andere gebruikers terechtgewezen", zegt Vranckx. "We zijn heel blij dat we die stap hebben gezet. Volgens mij is de intrede van sociale media bij de politie niet meer te stoppen."

Ook Hasselt heeft sinds kort een studenteninspecteur op Facebook. Een zestigtal lokale korpsen is actief op Twitter of Facebook, zone Meetjesland heeft zelfs een eigen applicatie. Met driehonderd downloads op enkele maanden tijd is dat nog geen overweldigend succes. Ter vergelijking: op de Facebookpagina Politiecontrole! waarschuwen bijna honderdduizend gebruikers elkaar voor alcohol- en snelheidscontroles.

De arm der wet moet opletten dat ze online niet in snelheid wordt gepakt, waarschuwt Steven Van Belleghem van Insites Consulting. "Ik ken voorbeelden van burgers die beelden van gestolen bromfietsen online zetten, door het vele delen worden die soms binnen de 24 uur teruggevonden. Als iemand dat komt melden, mag je dat niet zomaar afwimpelen. Het is logisch dat niet elke politiedienst zich over elke gestolen fiets kan buigen, maar voor een wijkagent is dat wel een mogelijkheid. Op dit moment zijn sociale media bij de politie nog te veel een zaak van enkele enthousiastelingen die het goed willen doen. Je kan het je eigenlijk niet meer permitteren om er niet mee bezig te zijn."

In Nederland is het gebruik van sociale media al langer ingeburgerd: 95 procent van de korpsen zit er op Twitter, het medium wordt regelmatig ingezet voor onderzoeken. In het speurwerk naar de recente rellen in Haren roept de politie expliciet op om filmpjes, foto's en getuigenverslagen in te sturen. Potentiële daders werd via sociale media gevraagd zichzelf aan te geven. We vinden jullie toch, luidde de boodschap.

Het wettelijk kader is in Nederland ook ruimer, zegt Tine Hollevoet. "Hier heeft het parket de leiding in gerechtelijke onderzoeken." Als lid van de werkgroep sociale media werkt ze op dit moment mee aan een richtlijn voor het gebruik van Twitter en consorten. Voor de lokale politie is die er al, nieuwe rekruten krijgen die tijdens hun opleiding ook mee. "We stimuleren het gebruik van sociale media wel, maar er is geen algemene georganiseerde aanpak. Sociale media zien we in de eerste plaats als een extra middel, zowel in de communicatie als bij gerechtelijke onderzoeken. We volgen echt wel wat er op het internet gebeurd. De tijd dat de politie geen weet had van oproepen en berichten die online circuleren, is voorbij."

van de Nederlandse korpsen zit op Twitter. België heeft een zestigtal korpsen op Twitter of Facebook.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234