Woensdag 16/10/2019

De Pincet Reeks 13-16

Westervoorde, de Boer, Oudshoorn & de Jong

De Plaatjesmaker, www.deplaatjesmaker.nl 150 frank (3,72 euro), 22 pagina's

22 pagina's dik zijn ze, met een formaat van 10,5 op 15. Pincetjes worden ze genoemd. Wie inschrijft krijgt tweemaandelijks twee mini-albums opgezonden van 's Neerlands bekendste en/of opvallendste striptekenaars van het moment. Het concept is afkomstig van het Franse L'Association. Oorspronkelijk lag het in de bedoeling een samenwerking op te bouwen, maar toen de Fransen weigerden zette De Plaatjesmaker, waarin ondermeer Peter De Wit van Sigmund initiatiefnemer is, het alleen op poten. In oktober '99 verscheen het eerste Pincet-boekje van de hand van Barbara Stok. Ondertussen zitten we aan nummer 16. De verschenen Pincetjes zijn van zeer wisselend niveau. Qua tekenstijl valt er altijd wel iets voor te zeggen, maar de uitwerking of idee durft wel eens lamentabel te zijn. Van de vier laatst verschenen Pincetjes onthouden we vooral 'De Eerste Keer' (van Kees de Boer) en 'Cover' (van Ben Westervoorde). Voor een select en eigenzinnig publiek. Meer info in uw stripwinkel.

HHHHH

De Fijnproever, een raamvertelling

Guido van Driel

Oog & Blik, 555 frank (13,76 euro), 92 pagina's

Overdag is Nico Bodewes een restaurateur van saxofoons, in de late uren een frequent bezoeker van de rosse buurt. Stripmaker Guido van Driel zette één van zo'n avonden om in beeldtaal, zijnde één of twee plaatjes per pagina. Een strip is het echter niet geworden. Oog & Blik zelf ziet het eerder als een beeldverslag en - leuk gevonden - een raamvertelling. Het had een leuk uitganspunt kunnen zijn, maar 'De Fijnproever' is behoorlijk saai, voegt niets toe aan eerdere hoerenverhalen en blijft ontzettend op de vlakte wat betreft de drie personages en hun job/hobby. En daar kunnen die mooie tafereeltjes, door Van Driel bijna poëtisch in beeld gebracht op zwarte achtergrond, weinig tot niets aan veranderen. Bovendien toont de auteur allesbehalve een boeiend verteller te zijn en had hij zich beter laten bijstaan door een scenarist. Kortom: uren zeveren met een bevriende hoerenloper over een interessante thematiek maakt nog geen interessant verhaal. Volgend jaar in De Slegte, wellicht. HHHHH

De Metamorfose van Lucius

Milo Manara

Arboris 295 frank (7,31 euro), 56 pagina's

Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen, tenzij die ezel naar de naam Milo Manara luistert. Ooit was hij grootmeester van de erotische strip. Tekenkundig gezien is ie dat nog steeds, maar qua verhaal veegt hij er niet alleen zijn voeten, maar ook zijn Italiaanse reet aan. Platte seksstrips is het enige wat de laatste jaren nog uit zijn tekenpen blijkt te kruipen. De Metamorfose van Lucius is gebaseerd op de roman van Lucius Apuleius uit de tweede eeuw na Christus, en handelt over een knappe potente manskerel die via een smerig zalfje plotseling in een ezel verandert. Manara maakte er zijn eigen versie van. Dat die erotischer is dan het origineel hoeft geen betoog. Dat die ezel na verloop van tijd mensen onder schijt en vrouwen neemt midden in een arena, ook al niet. Moet ik nog meer over het verhaal kwijt? Ik dacht het niet, neen. Laten we Manara vooral onthouden ten tijde van Guiseppe Bergman. Wellicht is dat tijdperk ook zijn enige echte verdienste aan het Europese stripverhaal. De rest is flauwekul. HHHHH

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234