Zondag 26/01/2020

De perfecte mama, voor 40 dollar per uur

In New York kun je sinds kort een moeder huren. Tegen betaling luistert Nina Keneally naar je, strijkt ze je hemd voor een sollicitatiegesprek en vertelt ze waar je het best je boodschappen doet. Zonder gezeur.

"It's so nice speaking to you." Ze zegt het op een hele zachte manier. Het hele gesprek lang zal ze zo praten. En lachen, dat ook.

Nina Keneally is de 63 jaar oude bedenkster van NeedAMom. Het is het projectje waarmee ze in New York haar moederskills verkoopt. Voor 40 dollar per uur staat de vrouw millennials (lees: twintigers en dertigers) bij als een objectieve, niet- oordelende ouder. Dat betekent dat je aan haar kunt vertellen over hoe je worstelt om een job te vinden (zonder vergeleken te worden met je zus of je broer), dat je naar haar kunt bellen als je ruzie hebt met je lief (zonder het geklaag over je vader te aanhoren) en dat je met haar kunt uiteten (zonder gezeur over je veganistisch dieet).

"Je hebt de ouders die je ouder zijn, en je hebt de ouders die je graag zou willen hebben. Ik hoor tot die laatste categorie", verduidelijkt ze het zelf aan de telefoon.

Keneally, zelf moeder van twee zoons, kwam op het NeedAMom-idee door de yogalessen die ze in de hippe Bushwick-buurt geeft. Na een tijdje viel het haar op dat er steeds weer jonge mensen hun hart kwamen luchten of om advies vroegen. "Ik dacht: waarom niet op die nood inspelen?"

Vijf weken oud is NeedAMom en er hebben al tientallen mensen en tal van media haar gecontacteerd. "Ik denk dat ik een gevoelige snaar heb geraakt", zegt Keneally. Vervolgens heeft ze het over hoeveel druk millennials in New York ervaren. En hoever ze vaak van hun ouders wonen. "Als die ouders wél makkelijk bereikbaar zijn, dan weten ze vaak totaal niet wat het is om in deze harde stad als jonkie je plan te trekken."

Correspondent Michiel Vos kan zich perfect voorstellen, dat NeedAMom aanslaat. "Dit is een typisch New Yorks iets. Jongeren komen hier aan met grote dromen. Na een tijdje ontdekken ze dat die dromen een pak moeilijker te realiseren zijn dan ze eerst dachten."

Dat ze dan de diensten van een dame als Keneally aanspreken, past perfect in het Amerikaanse verhaal. "Enerzijds zijn Amerikanen heel goed in niet-bestaande producten te verkopen. Ze zien oplossingen voor problemen waarvan je niet eens wist dat het problemen waren. Anderzijds zijn ze er ook op gebrand om zichzelf voortdurend te verbeteren. Daarom dat Oprah, maar evengoed Dr. Phil of Judge Judy en andere tv-adviseurs hier zo'n fenomeen zijn: allemaal vertellen ze wat er mis is in jouw situatie en wat je eraan kunt doen. Dat horen Amerikanen graag."

Te braaf en schaamtevol

Het moederlijke advies van een Keneally zou in onze contreien nooit gevraagd worden, meent Vos. Daarvoor zijn we te braaf, te schaamtevol.

Claire Wiewauters, onderzoekster bij het Kenniscentrum Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen, beaamt. Tegelijkertijd hoopt ze ook dat het hier geen ingang vindt. "Wat Keneally doet is inspelen op een gemis dat veel jongeren in deze geglobaliseerde wereld voelen: ze hebben niet het idee dat ze voldoende in verbinding staan met anderen."

Nochtans kan een ingehuurde moeder hier geen antwoord op bieden, meent Wiewauters. "Ze kan niet vervangen waarnaar die jongeren zoeken. Hun gemis is van een andere kwaliteit. Wat NeedAMom doet is hun kwaal bestrijden met meer van hetzelfde. Wat ze doet is zeggen dat je alles autonoom kunt. En dat is onzin. Dat kunnen we niet. En dat moeten we beseffen ook."

Wiewauters gelooft wat dat betreft erg in psychiater Dirk De Wachter, als die zegt dat we ons ongelukkig mogen voelen. "Dat gaat ook op voor gemis. We mogen missen. Ik zie het als de keerzijde van liefde."

Wiewauters meent dat Keneally zich daarom personal coach zou noemen. "Ik denk ook wel dat ik dat ben", zegt Keneally. "Maar ik gebruik liever de term 'moeder'. Dat klinkt aantrekkelijker."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234