Zaterdag 24/07/2021

De pechvogel als ingebeeld dier

Bert Gabriëls (35) is een man van vele stielen en niet eens zoveel ongelukken als de titel van zijn nieuwe stand-upshow, Pech, doet vermoeden. Eerder dit jaar maakte hij samen met collega-komiek Henk Rijckaert voor Canvas het satirische tv-programma Zonde van de Zendtijd. Momenteel stoomt hij zijn tweede avondvullende comedyshow klaar die begin september in première gaat.

Gabriëls studeerde rechten en antropologie. In zijn vrije tijd schreef hij teksten voor diverse amateurtheaters en zijn talent werd opgemerkt door cineast Julien Vrebos die hem inschakelde als dialoogschrijver voor zijn film Le Bal Masqué. Gabriëls trok vervolgens naar Nederland waar hij halftijds les volgde aan de Toneelacademie van Maastricht en stichtte met enkele medestudenten een theatergezelschap, genaamd 101 punt. Ze maakten vijf producties waarbij Gabriëls optrad als schrijver en tekstbewerker. Toen de subsidies werden stopgezet, verdween ook het gezelschap van het toneel. Gabriëls besliste dan maar om solo te gaan met zijn humoristische teksten en belandde zo in de finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival en de Culture Comedy Award.

Onderzoek naar pech

Pech bestaat dus niet of het is maar hoe je het bekijkt. Dat bewijst niet alleen de carrière van Bert Gabriëls. Het is ook het uitgangspunt voor zijn show Pech. Daarin voert Gabriëls een onderzoek naar het begrip pech. Wat beschouwen we als pech en waarom? Bestaat pech eigenlijk wel of is het louter een gedachte, een te wijzigen denkpatroon. Kortom, is de pechvogel een ingebeeld dier?“Zelfs al sterven je vrouw en kind in een ongeluk net voor je hen die avond zelf wou vermoorden, dan nog is dat geen pech”, vindt Gabriëls. “Je moet gewoon je gedachten aanpassen aan de werkelijkheid: het gebeurde als onomkeerbaar gebeurd beschouwen. De Portugese neuroloog en Nobelprijswinnaar Egas Moniz, uitvinder van de lobotomie, was de eerste om depressie te behandelen door middel van hersenchirurgie. Door in een bepaald deel van de hersenen te snijden kon hij ervoor zorgen dat de patiënt in kwestie geen pech meer voelde: de patiënt snapte wel het begrip ‘pech’, definieerde dat als het feit dat er iets misging maar zijn hersenen detecteerden dat niet langer als iets frustrerend. Moniz’ praktijken waren en zijn - niet geheel onterecht - zeer omstreden. Maar tegelijk ben ik ervan overtuigd dat de mens zich niet alleen cognitief maar ook emotief nog veel verder kan ontwikkelen, dat we méér met onze gevoelens kunnen doen dan ons er alleen door laten ‘overvallen’. ”Pech gaat in persoonlijke zin ook over hoe ik pech en geluk ervaar. Mijn leven is het afgelopen jaar radicaal veranderd: het is voor het eerst dat ik echt geld verdien, ik heb een lief, een huis. Plots heb ik een gelukkig normaal leven. Hetgeen iedereen naar streeft. Maar is geluk normaal zijn?”

Meer Zendtijd

Intussen raakte ook bekend dat er een tweede reeks komt van het tv-programma Zonde van de Zendtijd. “De chemie tussen Henk (Rijckaert) en mij zit juist: hij is de associatieve spring-in-het-veld, ik ben de zwijgzame bedenkelijk kijkende criticus. Zet ons samen en het vonkt.”Tv-wederhelft Rijckaert stelde in een interview dat had Canvas hem meteen na de eerste reeks gevraagd of hij nog een tweede serie Zonde van de Zendtijd wou maken, hij radicaal ‘nee’ had gezegd. Gelukkig vroeg Canvas het pas twee weken later. “Ik heb hetzelfde gevoel als Henk. Zo’n tv-programma maken, is bijzonder arbeidsintensief. Na drie maanden waren we ook echt leeg,” aldus Gabriëls.“Ik hoop dat de tweede reeks Zonde van de Zendtijd beter is. Zoals we daar met zijn tweeën verkrampt in die sofa zaten die eerste afleveringen, dat trok toch nergens op”, zegt een zelfkritische Gabriëls. “Het is vreemd. Ook al zie je het beeldmateriaal vooraf op een scherm, het is pas wanneer het op televisie uitgezonden wordt, dat je merkt wat werkt en wat niet.”Intussen zijn filmpjes zoals de Blokken-parodie (met mentaal gehandicapten) wel een heuse hype op YouTube geworden. “Wat duidelijk aanslaat bij de kijkers is de parodie en de persiflage op bestaande formats, terwijl er veel meer energie kruipt in het uitvinden van iets nieuws zoals de fake-interviews met politici. Maar het is zeker niet de bedoeling dat we met de tweede reeks volledig de toer opgaan van een sketchprogramma. Het maakt me er alleen nog maar meer van overtuigd dat de nieuwe dingen die we uitproberen ijzersterk moeten zijn.” (ll)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234