Woensdag 08/12/2021

De patser versus de ritselaar

Roman. Walter van den Broeck bestookt ons met studentikoze anekdotiek in De babyboomboogie, een roman over de hoogoplopende rivaliteit tussen twee aspirant-regenten.

Schoolreünies en ex-leerlingendagen. Ofwel heb je er een viscerale afkeer van, ofwel sta je elk jaar te popelen om aan te schuiven bij de obligate dis.

Walter van den Broeck (76) behoort onmiskenbaar tot de laatste categorie. Geen bijeenkomst van zijn oude normaalschoolcollega's in Lier slaat de pater familias van de Vlaamse letteren over. Zorgvuldig legt hij telkens zijn oor te luisteren bij zijn kortstondige klasbankcollega's en capteert hij hun wel en wee. Een schrijver doet niets liever dan luistervinken.

In zijn zopas verschenen De babyboomboogie gebruikt Van den Broeck de schoolreünie als raamwerk voor een zedenroman boordevol herkenbare scherts. Hij voert zichzelf op als de fly on the wall, de observator die zich verbaast over de opstapeling van literair talent die hem tijdens zijn regentaatsstudie omgaf. "Mijn lichting aan de normaalschool leek eind jaren 50, begin jaren 60 wel een schrijffabriek. In mijn klas had je Marc Andries, Tony Rombouts, Freddy de Vree, Paul Koeck en de veel te vroeg gestorven dichter Walter Verbesselt", vertelde Van den Broeck onlangs in een Knack-interview.

Het vooruitgangsoptimisme kleurt van meet af aan deze roman. Expo 58 is net achter de rug en voor de babyboomgeneratie is the sky the limit. Al gaat het er in het provinciestadje tijdens de sixties uiteindelijk vrij gezapig aan toe.

Van den Broeck richt de schijnwerper op twee aspirant-regenten die in een nietsontziende rivaliteit verwikkeld raken. Ronny Dergent is een patser en streber die niets liever doet dan zijn medestudenten imponeren met literaire pro- beersels, kunstmappen of ander artistiek zwierig vertoon. Dankzij behendige manoeuvres zal hij uitgroeien tot een stevig in het harnas zittende cultuurbobo. Eddy Decuyper is daarentegen een ritselaar die via the easy way rijkdom ambieert. Hij is bezeten van erotiek en wil niets liever dan zoveel mogelijk meisjes 'tenen en vingeren' of de geliefde van Dergent afsnoepen.

Brigitte Bardot

Van den Broeck trekt uitdrukkelijk de kaart van de slapstick om hun vaak vaudevilleske belevenissen en onherroepelijk gefnuikte ambities te typeren. De fanatiek rokende studenten hangen veel in kroegen rond en halen allerlei (seksuele) ongein uit - ook later, tijdens hun dienstplicht. Brigitte Bardot, die in wulpse (gefotoshopte?) wespentaille de cover siert - krijgt een prettige bijrol.

Toch is De babyboomboogie geen sleutelroman over het roerige literaire leven van weleer. Maar dat Freddy de Vree en ook Hugo Claus om de hoek komen piepen, is overduidelijk. Regelmatig werpt Van den Broeck een meewarig licht op de toenmalige kunstenaarscoterietjes waarin iedereen elkaar vliegen afvangt, zoals in de strijd tussen 'de beruchte neosurrealistische schilders Alfred Buysse en Wilfried Mertens'.

Helaas verkneukelt hij zich af en toe in oeverloze en soms belegen anekdotiek, van het type 'moppen met lange baarden'. Niet elke frats van Eddy en Ronny hoefde zo breed uitgesmeerd te worden. Van den Broeck is op z'n best in tableaus waarin de satire een bittere nasmaak nalaat en enige tristesse opduikt. Scherpe observaties over Radio 3 - waar de programmamakers doodsaaie monologen en verre dienstreizen opstapelden - schieten raak.

Of Van den Broeck een beeld schetst van 'de uitstervende babyboomgeneratie'? Dat lijkt té ambitieus. Daarvoor blijft deze roman te oppervlakkig en gaat hij te vaak de uitleggerige toer op. Waar hij bijvoorbeeld in bibliothriller De veilingmeester (2007) en Terug naar Walden (2009) wel tot een hechtere compositie kwam, krijgt hij het hier moeilijker rondgefietst.

De babyboomboogie zal zeker zijn publiek vinden, omdat je gecharmeerd kunt raken door het goedmoedige vertelplezier van Van den Broecks terugblik op zijn studentenjaren. Maar een onontbeerlijke schakel in de rijk voorziene Van den Broeck-bibliotheek is deze roman niet. lllll Walter van den Broeck,De babyboomboogie, Polis, 349 p., 22,50 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234