Dinsdag 11/05/2021

De ouderwetse fun van

Fluorescerende petjes, T-shirts met smileys, oranje sponzen hotpants en de muziek van Dr. Alban: alles wat met enige schaamte aan de 'foute' jaren '80 en '90 doet denken, is in de Gentse Make-Up Club 'hot and happening'. Noem het Nu Rave, pure pop of nostalgie: voor de jongeren van vandaag was gisteren nooit zo cool. Die trend komt de laatste maanden overwaaien vanuit Londen, waar DMM op zoek ging naar de Nu Raveroots en terechtkwam op het UnderAge festival tussen drieduizend uitzinnige tieners.

Door An Bogaerts, Veerle Helsen & Kim De Craene

Foto's Charlie De Keersmaecker

Op het jongerenfestival in Victoria Park zijn ouders ten strengste verboden. Tieners in de meest schreeuwerige outfits dansen een namiddag lang op muziek van verschillende dj's. Eén van die dj's is Niyi, een drieëntwintigjarige Londenaar die van Nu Rave zijn huismerk heeft gemaakt. Zijn muziekstijl omschrijven vindt hij moeilijk. "Alles kan en mag in Nu Rave. Het is een optimistische en verdraagzame levensstijl", vertelt hij en zet een plaatje van Michael Jackson op. De jaren '80 en '90 zijn goed vertegenwoordigd in zijn muzieklijst, maar ook nummers die vandaag in de hitlijsten staan, zorgen ervoor dat de jongeren niet stilstaan. Het begrip 'jongeren' mag op het UnderAgefestival erg letterlijk genomen worden. De jongste die we spotten is elf, de oudste negentien. "Dat is mijn belangrijkste publiek", zegt Niyi. "Nu Rave is vooral populair bij heel jonge mensen die niet voor één bepaalde muziekstijl willen kiezen." Om zeven uur stipt is het feestje gedaan en druipt de menigte plichtsbewust af.

Een groot verschil met de eerste Nu Raveparty met dj Niyi in België een paar weken eerder. In de Gentse Make-Up Club is het publiek merkbaar ouder en terughoudender. Jongemannen met netjes gedrapeerde Ralph Laurenhemdjes nippen van hun cocktail naast leeftijdsgenoten wiens zelfgemaakte kleren in schreeuwerige badstof zijn afgestemd op het wielrennerspetje op hun hoofd. "It's a strange crowd", merkt Niyi op. En dan heeft hij het vooral over de 'deftige' gasten. Niyi was de allereerste die een Nu Raveparty organiseerde, nu meer dan twee jaar geleden in Londen. Met zijn Vlaamse vriend Thomas Sels, die intussen ook naar Londen is verhuisd, probeert hij de Belgische jeugd warm te krijgen voor zijn muziek.

Op de muziek die Niyi draait, kan opnieuw geen stijl geplakt worden. "Maar dat is nu net de bedoeling", aldus Niyi. En toch, het blijft wennen om de Beach Boys, Michael Jackson, Britney Spears en Paul Anka binnen een tijdspanne van tien minuten uit de boxen te horen schallen. In de tijd dat de meeste van de gedraaide nummers de hitlijsten vulden, was het gros van de fuivende jongeren hier nog niet uit de luiers. Maar dat houdt hen blijkbaar niet tegen om volledig uit hun dak te gaan wanneer 'Killer' van Adamski wordt ingezet.

De term Nu Rave werd voor het eerst in 2005 gebruikt door de Britse band Klaxons. In het muziektijdschrift NME lanceerden ze Nu Rave als een mix van elektronische dansmuziek en rock. En hoewel ze intussen beweren het begrip te hebben uitgevonden om de media wat te jennen - en dat Nu Rave dus eigenlijk niet meer is dan lucht - heeft heel de heisa en vooral het snelgroeiende Nu Ravepubliek gezorgd voor een recordverkoop van hun cd, met de toepasselijke naam Myths of the Near Future. Dat Nu Ravepubliek, te herkennen aan fluo-outfits en lichtgevende staafjes, zet in elk geval het Nu Ravegebeuren verder, met of zonder Klaxons. "Nu Rave is niet één bepaalde groep of één bepaalde kledingsstijl, Nu Rave staat synoniem voor een optimistische kijk op het leven, en dat vult iedereen maar in hoe hij wil", zegt Niyi.

Nu Rave of niet, de fluo-outfits van deze jongeren zijn de modewereld niet ontgaan. Hier en daar beginnen fluoaccenten in modecollecties op te duiken. Loop de H&M binnen en ook daar begint fluo de wintercollectie stilaan in te palmen. Maar er zijn nog van die dingen waarvan we tien jaar geleden zeker waren dat ze nooit zouden terugkomen: arafatsjaals, epauletten, new beat, ... In de gemiddelde winkelstraat wordt het dit najaar niet moeilijk om ze te vinden. En dat is ook voor ons goed nieuws. Nooit eerder voelden we ons immers zo 'gewoontjes'.

'iets gelijkaardigs in antwerpen'

Exact één fluohetero kunnen we spotten tijdens ons avondje Make-Up Club: de 23-jarige Bart Smissaert. Skinny jeans, een spannend groen T-shirt, netjes gestyled lang haar, oorbellen én... een vriendin. "Ik woon in een zogenaamde multiculturele buurt in Antwerpen. Daar word ik regelmatig uitgescholden voor homo", aldus Bart. "Ik volg vanavond het volk van Antwerpen naar hier. Er bestaat daar wel iets gelijkaardigs, 'Fanklub'. Dat is een feestje dat op verschillende plaatsen in antwerpen wordt gehouden." DJ Niyi is het daar niet mee eens. "Bij Fanklub zijn ze te puristisch. Ze willen Nu Rave aflijnen binnen bepaalde muziekstijlen. En dat is nu precies wat Nu Rave niet is: een afgebakende stijl. Ik draaide er een paar maanden geleden en speelde het nummer 'Chelsea' van Stefy, een commerciële hit. De organisatoren kwamen in een furie op me afgestormd en ik moest onmiddellijk andere muziek draaien. Dat nummer paste niet bij hun imago", vertelt Niyi.

'Netwerken via MySpace'

Stijn Verlinden (rechts) is met zijn negenentwintig jaar zowat de oudste gast in de Gentse club. Zijn outfit is minder gedurfd dan die van zijn jongere fuifgenoten. Stijn is eventplanner en komt kijken wat hedendaagse jongeren van een avondje feesten verwachten. "Nu Rave is de hype van het moment. Je hoort het al aan de muziek, Dr. Alban en Snap. De jaren '90 zijn weer helemaal in, ook wat kleding betreft. Let maar op de fluosmiley's. De muziek hebben ze wel verbeterd met allerlei mixversies. Opvallend aan de nieuwe generatie Nu Ravers is dat ze vooral via MySpace communiceren. We leren elkaar daar kennen en spreken dan af in een club. Of omgekeerd. Jongeren gaan niet meer naar de plaatselijke feestzaal onder de kerktoren. Er wordt druk genetwerkt, zowel online als in het echte leven."

'Met badjas'

Als ruim na middernacht Sancho Hemelsoen komt binnengewandeld, zijn alle ogen op hem gericht. Een knalrode badjas valt nu eenmaal op tussen jonge mannen van de Vlerick Hogeschool die het begin van hun managerscarrière vieren. "Ik ben volledig gekleed in het thema 'bad': een rode badjas, een T-shirt gemaakt van handdoeken en achteraan een washandje", legt Hemelsoen uit. "Mijn favoriete stuks zijn een broek waar 'lolbroek' op staat en een jas met 'grapjas'. Ik hou ook van 'foute' muziek: Britney Spears, 2 Unlimited, allemaal geweldig". Waarom vooral de mannelijke feestgangers zich hier opvallend kleden? "Het zijn vooral homo's die de jaren '80 en '90 uitpluizen en alle 'foute' dingen hergebruiken", aldus Sancho. "Mannen kunnen sowieso al moeilijker variëren in hun outfits, dus doen ze 's avonds extra zot."

'Van seut naar sexy'

De vijftienjarige Louis Ghewy en zijn zeventienjarige vriendin Amelie Lens beginnen minutenlang te poseren zodra ze onze fotograaf in de gaten hebben. Voor hen geen fluo maar een onthullend wit kleedje, een witte short, bretellen en opvallende brillen. "Het was de bedoeling dat we als seuten naar hier zouden komen, maar Amelie wou per se haar sexy kleedje aandoen. En zo gingen we van seut naar sexy", lacht Louis. "Wij kennen Nu Rave via MySpace. We chatten met heel wat mensen die hier vanavond zijn, maar we hebben geen benul welk gezicht bij welke naam hoort", legt Amelie uit. "Maar wij hebben elkaar gewoon op de bus leren kennen, en sindsdien zijn we vrienden voor het leven."

'Op hakken van 12 cm'

Een thema kiezen en daar dan zelf de juiste outfit voor maken of op z'n minst 'customizen', lijkt de juiste voorbereiding te zijn op een feestje als dit. Bij Ruben Daneels (rechts), een jongeman met hotpants en New Beatbretellen is het thema ons niet meteen duidelijk. "Ik ben voor de sexy schooljongen gegaan", zegt Ruben met een bijna vrouwelijk stemmetje. Of hij buiten deze muren ook zulke kleren draagt. "Och mevrouw, ik ben op hakken van twaalf centimeter mijn diploma gaan afhalen." Een diploma make-upartiest, zo blijkt later.

'Zo niet op school rondlopen'

De negentienjarige Rudy Van Moorleghem uit Lokeren, een wekelijkse bezoeker van de Make-Up Club, vindt Nu Rave maar niks. "Waarom moeten ze altijd een naam plakken op wat jonge mensen doen? Ik doe gewoon waar ik me goed bij voel. En onder welke naam dat dan valt, interesseert me niet", zegt Rudy. Zijn kleurrijke T-shirt en ketting gemaakt van plastic speelgoed zijn allemaal eigen creaties. "Ik maak heel wat van mijn kleren zelf, behalve deze legging, die is nogal moeilijk om te ontwerpen." Rudy's creatieve talent is letterlijk van zijn gezicht af te lezen. De grote zwarte tekening rondom zijn ogen zorgt voor heel wat gestaar en gefluister. Rudy is hier samen met Stephanie De Keukeleire, een goede vriendin. Ook haar ogen zijn in felle kleuren versierd. "maar In het dagelijkse leven ben ik totaal anders", aldus Stephanie. "De meesten die hier nogal excentriek gekleed zijn, zitten in de kunstsector. Dat is natuurlijk een goed excuus om ook overdag anders gekleed te gaan. Ik wil in de sociale sector terechtkomen. ik kan op school niet zo rondlopen."

De Morgen Magazine reisde naar Londen met Eurostar.

Informatie, reistijden en prijzen van Eurostar vindt u op www.eurostar.com.

info MAKE-UP Club

Ketelvest 51B, 9000 Gent, vrijdag & zaterdag van 23u tot 6u

Volgende Nu Raveparties:

* 05/10: Namaleelovespop with Uffie & Feadz (FR) / Niyi / Namalee / Thomas Little in Make-Up Club Gent

* 31/10: Rave!Rave!Rave in ICC Gent met 2manydjs, Justice & Klaxons

'Positieve boodschap'

Naast dj Niyi zijn ook Thomas Sels alias Thomas Little en Namalee (rechts) belangrijke voortrekkers van de Nu Ravehype. Thomas Little verhuisde van Deinze naar Londen om daar een carrière als modeontwerper uit te bouwen. In tussentijd houdt Thomas er zich bezig met het organiseren van Nu Raveparties. Het is dankzij hem dat Gent vanavond fluo kleurt. "Het is de eerste keer dat ik hier een feestje organiseer. Ik doe dit vooral om de boodschap te verspreiden, de boodschap om alles positief te bekijken, er is al zo veel negativiteit in de wereld." De Britse Namalee Bolle is styliste, mascotte van Nu Rave onder de naam Namaleelovespop en het creatieve brein achter het magazine SuperSuper. Namalee doet duidelijk haar eigen ding. In paarse legging en met een gigantische strik op het hoofd neemt ze af en toe de microfoon over van Niyi om hits van weleer mee te kwelen. Namalee loves pop, dat is wel duidelijk. n

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234