Zondag 20/09/2020

Oscars

De Oscars: wie wint er of zou er moeten winnen?

De WO I-film '1917' van Sam Mendes is één van de topfavorieten voor de Oscars.Beeld AP

Joaquin Phoenix en Brad Pitt gaan zondag naar huis met hun eerste acteer-Oscars, en 1917 en Parasite strijden om de mooiste prijzen. Deze films zijn de grote kanshebbers bij de 91ste uitreiking van de Academy Awards. Wie wint, en wie zou er moeten winnen?

Once Upon A Time... In Hollywood (10 nominaties – wint Beste Acteur in een Bijrol)

Het beste moment van de Oscar-uitreiking zal dit jaar vroeg op de avond vallen. De eerste twee categorieën die worden uitgereikt, zijn die van Beste Acteur en Actrice in een Bijrol – kwestie van binnen te komen met een paar celebrity’s. En de Beste Acteur in een Bijrol, daar is zowat iedereen het over eens, wordt Brad Pitt. En Brad Pitt, daar gaan we toch vanuit, zal een geestige speech afsteken.

“Laten we eerlijk zijn: het was een moeilijke rol”, vertelde hij toen hij in de prijzen viel tijdens de SAG Awards. “Een kerel die high wordt, zijn shirt uitdoet en niet overeenkomt met zijn vrouw: it was a big stretch.” Zijn rol als de stuntman Cliff Booth in Once Upon A Time... In Hollywood zal hem zijn eerste acteer-Oscar opleveren: eerder won hij een Academy Award als producent voor 12 Years a Slave.

Zo zal Once Upon A Time... In Hollywood minstens één van zijn tien nominaties verzilveren. De negende film van Quentin Tarantino maakt kans in een aantal ‘kleine’ categorieën – kostuums, productiedesign, cinematografie en de geluidscategorieën – maar in de grote categorieën wordt het moeilijk. Het moet al gek lopen om Beste Film te winnen, en bij Beste Origineel Scenario is de concurrentie te groot. Het wordt vooral hoog tijd dat Tarantino, die al tweemaal een scenario-Oscar won (voor Pulp Fiction en Django Unchained), eindelijk erkend wordt als de uitzonderlijke regisseur die hij is en dus de regieprijs in ontvangst mag nemen, al maakt hij daar weinig kans. Ook Leonardo DiCaprio, genomineerd voor Beste Acteur, zal geen tweede Oscar mee op zijn schoorsteen kunnen zetten.

Joker (11 nominaties – wint Beste Acteur)

De Oscar voor Beste Acteur gaat immers naar Joaquin Phoenix voor de titelrol in Joker. Begrijpelijk ook: Phoenix is indrukwekkend als de labiele Arthur Fleck, die van sociale outcast naar krankzinnige crimineel evolueert. Phoenix won zowat elke belangrijke prijs in aanloop naar de Oscars, en na drie misgelopen Academy Awards – hij werd eerder genomineerd voor Gladiator, Walk the Line en The Master – lijkt zijn transformatie tot de Joker hem eindelijk een gouden beeldje op te leveren.

Al verdient Antonio Banderas, wat ons betreft, die prijs nog net iets meer, voor zijn indrukwekkende rol in het prachtige Dolor y gloria. Dat het een Spaanse film betreft én dat zijn acteerprestatie weinig opzichtig is, spreekt echter in zijn nadeel. Zoals een anoniem lid van de Academy argumenteerde bij het filmblad The Hollywood Reporter: “Ik moet voor Joaquin kiezen, want die rol blijft hangen. Antonio was subtieler en schrijnender.”

Verder moet Joker vooral hopen op de prijs voor Beste Originele Score, voor de puike soundtrack van Hildur Gudnadóttir. Om de hoofdvogel af te schieten, Beste Film winnen, is Todd Philips’ origin story van de bekende superschurk echter te controversieel.

1917 (10 nominaties – wint Beste Film)

Dé absolute topfavoriet voor de hoofdprijs is immers 1917, het WO I-drama van American Beauty- en Skyfall-regisseur Sam Mendes. 1917 won niet alleen de prijs voor Beste (Drama)film bij de Golden Globes en de BAFTA’s, maar ook bij de Producers Guild of America Awards – traditioneel de belangrijkste graadmeter voor de Oscar voor Beste Film. Al heeft 1917 ook één te duchten concurrent – waarover later meer.

De prijzen voor Beste Geluidsmix en Beste Geluidsmontage, waar oorlogsfilms altijd een streepje voor hebben, lijken nu al binnen, net als die voor Beste Cinematografie: dat Roger Deakins, die eerder won voor Blade Runner 2049, erin slaagde om de film schijnbaar in één take op te nemen, is zo opvallend dat de concurrentie nauwelijks hoop heeft.

Of Sam Mendes ook wint voor Beste Regie? Moeilijk te zeggen. Mendes moet het opnemen tegen Bong Joon-Ho, die in het voorjaar nog de Gouden Palm won voor het fantastische Parasite.

Parasite (6 nominaties – wint Beste Regie, Beste Origineel Scenario en Beste niet-Engelstalige Film)

Want Parasite heeft zich opvallend genoeg ontpopt tot dé outsider in de twee belangrijkste categorieën: Beste Film en Beste Regie. De kans dat dit Koreaanse meesterwerk die eerste award wint, is verre van onbestaande, maar lijkt toch eerder klein: nog nooit won een niet-Engelstalige film de belangrijkste Oscar.

Vorig jaar werd het Mexicaanse pareltje Roma nog getipt als winnaar, maar moest die film uiteindelijk de duimen leggen voor het uiterst matige en snel te vergeten Green Book. Cuarón won wel de prijs voor Beste Regisseur. Hoewel 1917 een echte regisseursfilm is – lees: vormelijk en filmtechnisch indrukwekkend – is het niet ondenkbaar dat Bong, in navolging van Cuarón, naast de hoofdprijs grijpt maar Mendes wel de regie-award afsnoept.

De Oscar voor Beste niet-Engelstalige Film lijkt een zekerheid voor Parasite, tenzij Bong aan het einde van de avond die voor Beste Film in ontvangst mag nemen – in dat geval is Dolor y gloria topfavoriet in die categorie, en Les Misérables een mogelijke outsider. Ook die voor Beste Origineel Scenario gaat waarschijnlijk naar de Gouden Palmwinnaar.

Marriage Story (6 nominaties – wint Beste Actrice in een Bijrol)

Al zou de scenario-award in een rechtvaardige wereld naar de Netflix-film Marriage Story gaan. En nu we er over nadenken: van alle genomineerden is dit zwartkomische relatiedrama misschien wel dé film die het meeste recht heeft op de Academy Award voor Beste Film. Maar de Oscar-uitreiking is, de successen van Green Book en Crash indachtig, een jaarlijkse herinnering aan het feit dat we niet in een rechtvaardige wereld leven.

Daarom zal Marriage Story het moeten stellen met één Oscar: die voor Beste Actrice in een Bijrol. Die bekroning is wél terecht: Laura Dern steelt de show in Noah Baumbachs film, en moet, ironisch genoeg, de concurrentie aangaan met hoofdrolspeelster Scarlett Johansson, die in dezelfde categorie kans maakt voor haar rol in de WO II-satire Jojo Rabbit. Als wij mochten kiezen, wint Dern het beeldje voor Beste Bijrol en Johansson dat voor Beste Actrice, voor haar glansprestatie in Marriage Story. Alleen ligt het nu al vast dat Renée Zellweger aan het langste eind trekt, voor de titelrol in de Judy Garland-biopic Judy. Het naspelen van een belangrijk figuur in de Amerikaanse (film)geschiedenis is een garantie op Oscargoud, zeker in een jaar waarin Meryl Streep is vergeten een noemenswaardige film te maken.

The Irishman (10 nominaties – wint geen belangrijke prijs)

Marriage Story wordt zo waarschijnlijk één van de grote verliezers, net als die andere Netflix-klepper, de Martin Scorsese-film The Irishman. Genomineerd in bijna alle grote categorieën – Beste Film, Beste Regisseur, Beste Acteur in een Bijrol (twee keer) en Beste Bewerkt Scenario – maar gedoemd om bijna overal aan het kortste eind te trekken. Al duimen wij, hoe graag we Brad Pitt ook zien, stiekem voor Joe Pesci voor Beste Acteur in een Bijrol. Veertig jaar na zijn Oscar in diezelfde categorie voor zijn rol Scorseses Raging Bull acteert hij andermaal briljant in The Irishman. Nog beter dan Al Pacino, die in dezelfde categorie kans maakt.

De enige hoop op een noemenswaardige prijs ligt in de categorie voor Beste Bewerkt Scenario, al hebben Jojo Rabbit en vooral Little Women daar een streepje voor.

Little Women (6 nominaties – wint Beste Bewerkt Scenario)

De prijs voor Beste Bewerkt Scenario is één van de moeilijkst te voorspellen awards, maar waarschijnlijk moet deze Oscar de pijn verzachten voor Little Women-regisseur Greta Gerwig. Twee jaar geleden werd ze, voor haar film Lady Bird, de derde vrouw die kans maakte op een Oscar voor Beste Regie, maar nu ontbreekt ze jammerlijk in die categorie, die andermaal door (veelal oudere) mannen wordt gedomineerd. En om kans te maken op de belangrijkste prijs hangt er rond Little Women veel te weinig buzz.

Met twee genomineerde acteurs – Saoirse Ronan voor haar hoofdrol, Florence Pugh voor haar bijrol – en een nominatie voor Beste Film heeft Gerwigs film een mooi kransje nominaties, maar in die categorieën is de strijd al zo goed als beslist. Little Women mag wel nog hopen op de Oscar voor Beste Kostumering. Daar zijn kostuumdrama’s, om voor de hand liggende redenen, altijd favoriet.

En dan ook nog...

Ford v Ferrari (hier uitgekomen onder de titel Le Mans 66 – 4 nominaties) en Jojo Rabbit (6 nominaties) zijn beide genomineerd voor Beste Film, maar de eer van een nominatie is alles waarmee die titels het zullen moeten stellen. Dat geldt overigens ook voor The Two Popes en Bombshell (beide 3 nominaties).

En dan zijn er nog de jammerlijke afwezigen. Twee jaar geleden won de maatschappijkritische horrorparel Get Out nog een Oscar voor Beste Origineel Scenario, maar wie daarmee dacht dat de Academy opeens de waarde van het horrorgenre had ontdekt, heeft het mis. Wat ons betreft mogen Us, de nieuwe film van Get Out-regisseur Jordan Peele, en Midsommar, van toptalent Ari Aster, meedingen naar de Academy Award voor Beste Film. Heeft, bizar genoeg, wel een nominatie op zak: de donkere topper The Lighthouse, die enkel op papier kans maakt in de categorie voor Beste Cinematografie. Terwijl hoofdrolspeler Robert Pattinson écht wel een nominatie voor Beste Acteur verdient.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234