Dinsdag 17/05/2022

De ordelijke chaos van het hedendaagse schilderen

De expositie PPP, Public Private Paintings maakt een stand van zaken op van de schilderkunst tussen 2000 en nu in binnen- en buitenland. De honderd werken in het Oostendse Mu.ZEE komen uit vijftien privécollecties en drie openbare musea. De schilderkunst is springlevend en waaiert alle richtingen uit.

OOSTENDE

‘Met deze tentoon-stelling doen we aan zelfkritiek’, zegt Phillip Van den Bossche, directeur van Mu.ZEE in Oostende. ‘Wij hebben niet de middelen om veel kunstenaars aan te kopen. Daarom brengen we als experiment openbare collecties en privéverzamelingen samen om zo een tijdelijke wereldcollectie te vormen.’

PPP, Public Private Paintings toont werk van buitenlandse kunstenaars die in België zelden te zien zijn: het gaat onder anderen om oudere goden als Gerhard Richter en Ed Ruscha, de Poolse nummer 1 Wilhelm Sasnal, Duitslands ‘oost-west’-schilder Neo Rauch, de abstracte Turner Prize 2006-winnares Tomma Abts en de Amerikaanse naïvistische sprookjesschilderes Laura Owens.

Zij worden geconfronteerd met schilderijen van Belgische schilders en schilderessen, onder wie Jan Van Imschoot, Tina Gillen, Kati Heck, Werner Mannaers, Stephan Balleux, Hans Vandekerckhove, Bert De Beul, Robert De Vriendt en Walter Swennen.

In totaal gaat het om een honderdtal kunstenaars. De tentoonstelling streeft niet naar volledigheid, maar onder de binnenlandse namen is er toch één opvallende afwezige: Luc Tuymans. “Ik had het portret van koning Boudewijn Mwana Kitoko gevraagd. Dat is uit 2000 en in het bezit van het S.M.A.K.. Maar het was helaas toegezegd voor een andere expositie. Voorts heb ik van Tuymans, althans uit de periode 2000-2010, in geen enkele Belgische collectie werk gevonden”, zegt Phillip Van den Bossche. Het voorbije decennium is het werk van Tuymans vermoedelijk te duur geworden voor Belgische collectioneurs, die vaak al vroeg werk bezaten. Een vaststelling die zeker geldt voor onze musea. “Eenzelfde probleem had ik met Sigmar Polke, ook van hem had ik graag werk getoond. Maar ook dat is mij dus niet gelukt.”

Van den Bossche wou Belgische en buitenlandse schilders met elkaar confronteren omdat Mu.ZEE alleen Belgische kunst verzamelt. Het is een sterkte en tegelijk een zwakte van het museum. “We moeten opletten dat we geen reservaat worden. Maar tegelijk is het een illusie om het beleid aan te passen. Daarom proberen we met deze tentoonstelling een internationale context te creëren.” Een rode draad kon en wou Van den Bossche niet in de tentoonstelling leggen. “Ik wilde net de veelheid van strekkingen laten zien. Een ordelijk overzicht is een illusie.” De keuze voor schilderkunst was snel gemaakt. “Schilderkunst is weer helemaal in de mode en boomt, ook dankzij de kunstmarkt.”

In Oostende is veel, divers maar ook ongelijk werk te zien. Maar de selectie levert wel steevast boeiende confrontaties op. Sterk is een reeks waarin werk van Michaël Borremans, Robert Devriendt en Bert De Beul in dialoog gaat met een vage madonna van de Duitser Michael van Ofen, een bijna constructivistisch geschilderd achterwerk door de Britse Gillian Carnegie, en een neo-fauvistische moeder en kind van de Pools-Amerikaanse Paulina Olowska.

Er zijn ook interessante ontdekkingen te doen, zoals de bijzonder cynische schilderijen van de Canadees Stephen Lack, de licht ontregelende foto’s die Louise Lawler van schilderijen maakt, en het vitale en soms ironische werk van Matthieu Ronsse.

Het is een prima initiatief om Belgische en buitenlandse kunst én openbaar en privébezit elkaar te laten aanvullen voor dit zeer ruim overzicht van schilderwerk, dat varieert van neo-figuratief en neo-expressionistisch over abstract en geometrisch tot neo-conceptueel. Alleen jammer dat het Mu.ZEE nog altijd een aantal weinig dankbare ruimten bezit. Directeur Van den Bossche is er al in geslaagd veel daglicht naar binnen te brengen door allerlei valse wanden te slopen, maar er zijn nog vleugels waar een verschaalde ziekenhuissfeer hangt. Niet alleen het kopen van kunst kost geld, ook de presentatie ervan.

Vragen over verzamelen

Op 9 en 10 december organiseert Mu.ZEE in Oostende in het kader van PPP, Public Private Paintings een tweedaags colloquium over het verzamelen van kunst door particulieren en openbare instellingen. De problematiek van collectievorming wordt ook uitvoerig in kaart gebracht in de nieuwe publicatie Met nieuwsgierige blik - Collectievorming en aankoopbeleid in Vlaanderen, een uitgave van ASP Editions. Auteur Paul Depondt sprak onder anderen met de directeuren van de Vlaamse musea voor oude en hedendaagse kunst, en ook met de verantwoordelijken van andere musea, archieven en erfgoedinstellingen. Het boek wordt overmorgen, vrijdag 15 oktober om 15u, in het Museum voor Schone Kunsten van Gent gepresenteerd. Meer inlichtingen op www.bamart.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234