Woensdag 20/10/2021

De oranje kangoeroe versus Samson en co.

De voorbije drie jaar heeft de Compagnie des Alpes, de groep die in 2006 het merk Walibi opkocht, aan een nieuw concept gewerkt. Het project dat Walibi weer in de entertainmentmarkt moet zetten kostte 15 miljoen euro en steunde op de input van tweehonderd experts. Het resultaat? Een nieuw logo, frisse kleuren, een verse look en een ander imago voor de mascotte Walibi, en vooral: een heel verhaal rond de figuur.

De sympathieke oranje kangoeroe krijgt er een tweelingbroer bij, een evil twin, die Squad heet. Want elke held heeft een vijand nodig. De twee broers bewegen zich in Shimmeria, een magische mangawereld waar muziek regeert. Het basisidee van het verhaal is dat zowel Walibi als Squad een eigen muziekgroep hebben, respectievelijk WAB (Walibi’s Adventure Band) en The Skunx. De ene maakt kindvriendelijke poprock à la Avril Lavigne, de andere grimmige kidspunk à la Tokio Hotel. “Geïnspireerd op het verhaal van The Beatles versus The Stones, of Lady Gaga versus Madonna”, zegt Serge Naïm, topman van Compagnie des Alpes. “De hele muziekgeschiedenis draait op zulke music battles.”

Uit een studie die Walibi liet uitvoeren bleek dat liefst 85 procent van de tienjarigen al online actief is, vandaar de keuze om (een viertal maanden voor het attractiepark in Waver heropent) al een eerste groot offensief te lanceren via de website. Vanaf vandaag zijn er op www.walibi.com interactieve stripverhalen te lezen, songs te downloaden en videoclips te zien.

Dat Walibi in het vaarwater van Studio 100 terechtkomt, valt niet te ontkennen. Oliver Snyers, marketingdirecteur bij Walibi, doet dan ook geen moeite. “We gaan inderdaad in dezelfde competitie spelen als Studio 100, maar we zijn niet bang om de concurrentie aan te gaan”, zegt hij. “Studio 100 heeft niet het alleenrecht op de Belgische entertainmentsector, toch? Maar even goed gaan we strijd aan met Universal en Disney, of zullen we binnenkort in de cd-rekken naast Lady Gaga of Clouseau liggen. Kijk, drie jaar geleden kwamen wij tot de conclusie dat we achterop hinkten in de pretparkwereld, terwijl we toch altijd een pionier waren op dat vlak. Wij hebben dan onderzocht hoe we ons het best konden herprofileren en zo kwamen we bij dit verhaal uit. Het wezenlijke verschil tussen ons en groepen als Studio 100 of Universal is dat wij de omgekeerde beweging maken: eerst het pretpark en pas later een heel verhaal errond.”

Walibi, of beter gezegd Compagnie des Alpes, maakt zich sterk dat het Europese gegeven voor een extra troef zorgt. Met jaarlijks 2,8 miljoen bezoekers, verdeeld over de vier vestigingen in Frankrijk, België en Nederland, heeft de pretparkgroep een brede basis om op te werken. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in de marketing-strategie. Zo zijn er zowat driehonderd verschillende merchandisingitems ontworpen voor kinderen tussen 8 en 12 jaar, de voornaamste doelgroep van Walibi.

“Bij de heropening van ons pretpark in Waver zullen we een 4D-film lanceren”, zegt Snyers. “Elke week zullen we nieuwe content op onze website plaatsen en we hebben ook al een deal met een tv-zender in België, maar die maken we pas volgende week bekend.” Op die manier zal Walibi een hype proberen te creëren die moet uitmonden in een grootse heropening van Walibi Waver op 9 april 2011.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234