Vrijdag 19/07/2019

De opvallendste bevindingen uit het MH17-rapport

Beeld EPA

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) publiceerde vandaag de eerste bevindingen over de oorzaak van de ramp met vlucht MH17. Hieronder negen interessante bevindingen uit het rapport.

1. Nog drie vliegtuigen in nabije omgeving MH17
Op het moment dat de zwarte dozen van vlucht MH17 stopten met het opnemen van data vlogen er nog drie commerciële vliegtuigen in de buurt van het vliegtuig van Malaysia Airlines. Het dichtstbijzijnde vliegtuig vloog op een afstand van ongeveer dertig kilometer.

2. Uiteengevallen in de lucht
De voorste delen van het vliegtuig zijn het dichtste bij de plek gevonden waar het vliegtuig van de radar verdween. Dat suggereert dat deze delen als eerste van het vliegtuig zijn afgebroken. Het midden- en achterstuk van het vliegtuig zijn verder in het oosten neergekomen. Die gedeelten zijn waarschijnlijk blijven vliegen in een neergaande, voorwaartse beweging voordat ook deze stukken in de lucht uiteenvielen.

3. Doorboord door groot aantal projectielen
De schade aan de voorkant van de romp en cockpit suggereert dat het vliegtuig "is doorboord door een groot aantal projectielen met hoge energie van buiten het vliegtuig". Dat is kenmerkend voor een inslag van een zogenaamde BUK-raket. Het projectiel ontploft op zo'n 20 meter van zijn doel in duizenden kleine projectielen, om het doelwit uiteen te rijten. Een BUK-raket wordt al langere tijd als mogelijke verantwoordelijke voor de vliegtuigcrash gegeven.

Gisteravond bevestigden ooggetuigen nog tegenover de BBC dat Russen een BUK-luchtdoelraketsysteem bedienden in het gebied in het oosten van Oekraïne waar het vliegtuig van Malaysia Airlines neerstortte. Rusland en de pro-Russische separatisten ontkennen vooralsnog elke betrokkenheid bij het eventuele lanceren van een BUK-raket.

Opvallend genoeg wordt in het rapport geen enkele keer het woord "raket" genoemd. Dat is een bewuste keuze geweest, zei voorzitter Tjibbe Joustra van de OVV, omdat de raad niet wil speculeren. "Alles moet gedragen worden door bewijzen", benadrukte hij.

4. Bemanning en vliegtuig waren in orde
De twee piloten van MH17 hadden beiden meer dan tienduizend vlieguren gemaakt, waarvan meer dan zevenduizend vlieguren in een Boeing 777. De bemanning beschikte over alle juiste papieren en medische diploma's. Ook was het toestel vliegwaardig bij vertrek vanaf Schiphol en waren er geen technische mankementen bekend. In november 2013 onderging het vliegtuig nog een grote onderhoudsbeurt. De laatste onderhoudsinspectie van het vliegtuig was op 16 april. Na landing op Schiphol vanuit Maleisië, enkele dagen voor vertrek van de rampvlucht, is het oliepeil van de linkermotor nog aangevuld.

Beeld EPA

5. Veilig luchtruim
Het vliegtuig vloog in veilig luchtruim. De Oekraïense luchtvaartautoriteit UkSATSE had wel een waarschuwing afgekondigd voor commerciële vluchten onder 32 duizend voet (9,75 kilometer). Daar vloog het vliegtuig nipt boven, op een hoogte van 33 duizend voet (10,1 kilometer).

6. Laatste woorden
Het vliegtuig vloog in luchtruim dat werd gecontroleerd door de luchtverkeerstoren van de Oekraïense stad Dnjepropetrovsk. Het laatste contact met het vliegtuig was om 13.19:56 en duurde drie seconden (15.19:56 Nederlandse tijd). De laatste woorden van de piloten over de voicerecorder: "Romeo November Delta, Malaysian One Seven".

7. Uitwijken
Uit onderzoek van de zwarte dozen bleek dat zowel de cockpitvoicerecorder als de flightdatarecorder stopten met het opnemen van gegevens om 13.20:03 (15.20:03 uur Nederlandse tijd). Een klein half uur voor de crash vroeg de luchtverkeersleiding nog aan MH17 of het vliegtuig kon klimmen naar 35 duizend voet. Daar konden de piloten van MH17 geen gehoor aan geven. Rond 13.00 uur vroeg de piloot of het vliegtuig twintig nautische mijlen (37,04 kilometer) naar links mocht uitwijken vanwege onweersbuien in de regio. Dat mocht.

8. Geen alarmsignalen

Het vliegtuig heeft geen alarmsignalen afgegeven voor de crash, blijkt uit analyse van de zwarte dozen. Ook werden er geen alarmgeluiden gehoord op de voicerecorder van het vliegtuig, wat suggereert dat er geen technische mankementen waren aan het vliegtuig voor het incident. Ook de communicatie tussen de piloten wijst niet op een rampsituatie aan boord van het vliegtuig.

9. Geen aanwijzingen voor manipulatie zwarte dozen
De onderzoekers hebben vooralsnog geen aanwijzingen gevonden voor manipulatie van de zwarte dozen. De OVV verwacht dat er in de komende periode aanvullend onderzoeksmateriaal beschikbaar komt. De raad werkt nog aan een definitief rapport en probeert dit binnen een jaar te publiceren.

Beeld ANP
Beeld EPA
Beeld REUTERS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden