Woensdag 11/12/2019

De onuitstaanbare leerling-tovenaar

Dat er maar liefst zes schrijvers aan The Sorcerer’s Apprentice werkten, was al een slecht teken. Regisseur John Turteltaub (National Treasure), zelden gehinderd door een goed verhaal, laat dit Disneyvehikel dan ook over aan de computers.

Fantasy > Ervaren rotten houden ‘The Sorcerer’s Apprentice’ amper overeind

Er zijn aardige vondsten, zoals een Perzisch drijftapijt, en de meeste computer-generated imagery is top notch, waardoor de visuele magie af en toe overslaat.

Zolang ze na deze na-aper van Harry Potter beter filmvoer krijgen voorgeschoteld, is er voor de tienjarigen die zich ermee zullen amuseren geen man overboord. Voor het overige druipt van The Sorcerer’s Apprentice af dat Disney en blockbustermogol Jerry Bruckheimer snel-snel een kinderfilm wilden lanceren om de jonge doelgroep het geld voor een ticket afhandig te maken.

Al even irritant als een zak chips in de zaal is hoofdrolspeler Jay Baruchel, die onlangs nog enigszins op onze lachspieren werkte in She’s Out of My League. Baruchel mag van Judd Apatow (scenarist, producer en regisseur van slappelach- en sufkoppenkomedies als Knocked-Up en Superbad) echter in comedymodus blijven spelen, wat voor geen meter werkt in dit genre.

Baruchel speelt Dave, een bionerd (ook in de VS zijn studenten bio-ingenieur de seuten op de campus), die door meester-tovenaar Balthazar (een prima Nicholas Cage) wordt herkend als de Prime Merlinian, een volgeling van de goedaardige tovenaars die de boosaardige tovenaars, aangestuurd door Horvath (alweer een uitstekende Alfred Molina), voor eens en altijd in de pan kan hakken. Dave is echter zo onbeholpen dat je je afvraagt waarom Balthazar niet gewoon zelf de wereld redt en de boze krachten voor de eeuwigheid weer in de daarvoor speciaal ontworpen matroesjkapop propt.

Het wordt pas echt tandenknarsen wanneer Turteltaub meent te moeten refereren aan Disney’s Fantasia wanneer Dave de bezems en dweilen niet krijgt afgericht om op zijn commando te poetsen. Het is niet half zo virtuoos en grappig als de zeventig jaar oude tekenfilm, en narratief gezien de zoveelste plompverloren scène. Maar goed, hadden we al vermeld dat het verhaal geen steek houdt? (NK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234