Vrijdag 03/12/2021

De ongepolijste realiteit van een Argentijns duo

'alack sinner' (1974) en 'verhalen uit joe's bar' (1980), muñoz & sampayo

Een bende wilden die hun kloppende pik achterna lopen, dronkaards die hun onzekerheid met alcohol en gebalde vuisten bevechten, hoeren die met een geforceerde spontaniteit aan klantenwerving doen, pseudo-energieke tooghangers die bij het verlaten van hun kroeg opnieuw in de dagelijkse eenzaamheid stappen... Dat de wereld en haar bewoners zich vaak niet gedragen zoals het hart hen ingeeft, wordt in de strips van het Argentijnse auteursduo Muñoz en Sampayo niet eens ter discussie gesteld. De mens is er en doet zijn ding. Punt. Ieder op zijn eigen manier. Punt uit. Niet voor niets werden scenarist Carlos Sampayo (Buenos Aires, 1943) en tekenaar José Muñoz (Buenos Aires, 1942) ooit bedacht met de omschrijving 'de bluesartiesten van het beeldverhaal'. Hun hele stripcarrière bestaat uit harde, rauwe en beangstigende realiteitsstrips. Hun verhalen zijn steevast toetsstenen van een maatschappij waarin een bestaan doelloos lijkt, waarin het onontkoombare lot ligt te wachten. Terwijl in strips de personages zelden het papier verlaten, lijken de mensen die dit duo in het leven roept, echter te bestaan uit vlees en bloed. Bovenal worden ze zelden of nooit geconfronteerd met heldendaden of het pure avontuur, maar laat Sampayo hen met een niet aflatende ijver liever botsen op incest, kapitalisme, armoede, godsdienstwaanzin, sociaal verval, omkoping en de politieke onderwereld. Hun eigen (politieke) angsten, emoties en onrusten schrijven ze op die manier van zich af. Dit soort sociaal engagement begon op dat moment hier in Europa ook door te dringen, maar was hier nooit zo rauw. Europese lezers werden er echter snel mee geconfronteerd toen het duo in (A Suivre) begon te publiceren.

Muñoz en Sampayo hebben zo hun truukjes om hun eigen pessimisme of (politiek geïnspireerde) meningen te ventileren. Een ervan is een papieren bondgenoot die luistert naar de naam Alack Sinner (wat zoveel betekent als 'ik, arme zondaar'). Die aan Raymond Chandler schatplichtige privé-detective is, zoals dat heet, hardboiled, maar is erg zacht van inborst en probeert midden in de stadsjungle van New York zijn rechtschapenheid te behouden. De reeks (sinds 1974) werd overigens niet zomaar gesitueerd in de Big Apple. Volgens de auteurs staat die 'oerstad' garant voor universele conflicten en (diepgewortelde) problemen. Een ander geliefkoosd decor is een bar. Momenteel werken de auteurs aan verhalen gesitueerd in aftandse kroegen over de hele wereld, maar het bekendste is nog steeds de reeks 'Verhalen uit Joe's Bar', waarin de zelfkant van de maatschappij zichzelf ontmoet.

Bij deze thematiek zorgt de expressieve zwartwituitwerking van Muñoz altijd voor de nodige verscheurdheid en rauwheid. Dat zwart daarin de overhand neemt, mag en zal wellicht niemand verbazen. Zo goed als alle verhalen van dit duo eindigen trouwens als het leven zelf: met een open eind.

Geert De Weyer

De reeksen 'Alack Sinner' en 'Verhalen uit Joe's bar' worden uitgegeven door Sherpa. In 1983 werd de Franstalige editie van het Sinner-verhaal Dark City in Angoulême onderscheiden als beste album van buitenlandse origine.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234