Woensdag 03/03/2021

De onderkant van Uber

Lucy P. Marcus is oprichter en CEO van Marcus Venture Consulting.

De bestuurders en de investeerders van de taxi-app Uber hebben de afgelopen dagen veel lof gekregen omdat ze CEO Travis Kalanick tot aftreden hebben gedwongen. Ze verdienen dat niet. Kalanick hoorde inderdaad te verdwijnen, maar had dat al lang geleden moeten doen.

Uber begon in 2009 als een innovatieve start-up in San Francisco en is vandaag, minder dan tien jaar later, een gigant met een beurswaarde van meer dan 60 miljard euro. Met de hulp van geldschieters als Goldman Sachs en Jeff Bezos, de stichter van Amazon, heeft het de hele taxisector op zijn kop gezet. Het is nu wereldwijd in 570 steden actief.

Maar die razendsnelle groei is gepaard gegaan met een stroom van onthullingen over dubieuze praktijken, van schendingen van de privacy van klanten tot misleiding van de overheid en misbruik van chauffeurs. In 2014 werd in India een vrouw door haar chauffeur verkracht - en daarna nog een keer door Uber zelf, dat haar medisch dossier te pakken kreeg en intern verspreidde. Onlangs is ook nog aan het licht gekomen dat Uber zijn eigen chauffeurs bespioneert, onder meer om te ontdekken of ze niet voor concurrenten rijden.

De directe verantwoordelijke voor al die wantoestanden was Kalanick. Maar de man was geen übermensch die zich niet aan regels hoefde te storen. Hij had zijn gang niet kunnen gaan als de investeerders en bestuurders zijn gedrag niet door de vingers hadden gezien. Zijn ethische misstappen werden nooit ernstig genomen, ze werden zelfs goedgepraat, wat hem alleen maar aanmoedigde.

Zelfs nu Uber zijn fouten toegeeft, is het niet helemaal duidelijk of het echt wil veranderen. Kalanick is weg, dat is waar. De raad van bestuur heeft Eric Holder, een gewezen minister van Justitie, aangetrokken om orde op zaken te stellen. Maar zullen zijn meer dan veertig aanbevelingen in de praktijk worden gebracht?

Op de dag van de publicatie van Holders rapport vergeleek een bestuurder, David Bonderman, een grotere aanwezigheid van vrouwen in de raad met "meer geklets". Voor een bedrijf dat van seksuele misbruiken wordt beschuldigd, was dat een blijk van wansmaak en van een schokkend onvermogen om de ernst van de situatie in te zien. Het goede nieuws is dat Bonderman intussen ontslag heeft genomen - misschien een teken dat de leiding van het bedrijf eindelijk klaar is om schoon schip te maken.

Het verhaal van Uber zou een waarschuwing moeten zijn voor bestuurders en investeerders in Silicon Valley en elders. Innovatie en disruptie zijn het probleem niet, integendeel. Maar ze moeten samengaan met verantwoordelijkheidsbesef en een corporate governance die aansprakelijkheid garandeert.

De bestuurders moeten het belang inzien van een gedisciplineerd beleid, al vanaf de startfase. De beleggers moeten verder kijken dan de winst op korte termijn, want als de ethiek wordt verwaarloosd, kan dat een bedrijf en dus ook zijn investeerders duur te staan komen.

Voor Uber zelf is het misschien nog niet te laat, ook al is het nog lang niet uit de problemen. Het bedrijf heeft diepgaande hervormingen nodig en een oprechte inspanning over heel de lijn om het vertrouwen van zijn klanten, chauffeurs, partners en de overheid terug te winnen. Als dat niet lukt, wordt het een prooi voor overnemers of, erger, een zombie die niet kan concurreren met meer vitale rivalen die geleerd hebben van de fouten die Uber heeft gemaakt.

© Project Syndicate

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234