Donderdag 12/12/2019

De omstreden erfenis van Manu Chao

Manu Chao is wellicht de eerste naam die je te binnen schiet als de smeltkroesmuziek uit Barcelona ter sprake komt. De vroegere voorman van het uit Frankrijk opererende Mano Negra, die wereldberoemd werd met cd's als Clandestino en Proxima estación: esperanza, heeft er al jaren een appartement en wist met zijn succes de lokale muziekscene nieuw leven in te blazen. Niettemin blijkt het tegenwoordig bon ton 's mans invloed te minimaliseren. "Chao is misschien eventjes belangrijk geweest bij de geboorte van de mestizoscene, maar dat was ook het geval voor Latijns-Amerikaanse bands als Todos Tus Muertes, Los Fabulosos Cadillacs of Mal- dita Vencidad, en daar hoor je nooit iemand over", zegt Joni Ferzeta van het Kasbalabel. "Manu Chao was de eerste Spaanse artiest uit het genre die tien jaar geleden internationaal doorbrak. Zijn muziek is licht verteerbaar voor een groot publiek en dus vrij makkelijk te verkopen, maar dat zegt meer over de industrie dan over 's mans artistieke verdiensten. Het stoort me dat vooral buitenlanders hem als dé sleutelreferentie beschouwen. Dat is puur sim- plisme dat voorbijgaat aan het unieke karakter van Ojos de Brujo of Dusminguet."

Journalist Jordi Urpi van het muziekblad Batonga! neemt een iets genuanceerdere houding aan. "Manu Chao heeft deuren geopend en veel muzikanten uit deze stad de weg gewezen", stelt hij. "Hij was een pionier, een katalysator, een magneet die de media aantrok en er zo voor zorgde dat de escena mestiza onder de aandacht kwam. Als het Franse blad Les Inrockuptibles twee pagina's besteedt aan iemand als Wagner Pâ, dan is dat volledig aan Chao te danken. Toch is hij altijd bescheiden gebleven over zijn rol. 'Ik heb niets uitgevonden', zegt hij altijd. 'Ideeën hangen in de lucht en kunnen dus door iedereen worden geplukt.' Het klopt dat Dusminguet en Macaco al actief waren voor Manu Chao zich hier kwam vestigen, maar ze hebben zeker van zijn komst geprofiteerd om zich internationaal te profileren. Want alle ogen en oren zijn nu op Barcelona gericht. Een band die vanuit een klein dorpje in Galicië opereert, heeft het veel moeilijker om zijn carrière op de rails te krijgen." (DS)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234