Donderdag 24/06/2021

De ochtendconcurrentie van 4FM

"We hebben ons nooit echt op de ochtend gesmeten, omdat de concurrentie te zwaar was", zei Bert Geenen zes maanden geleden in Het Nieuwsblad. Met de nieuwe ochtendshow waagt 4FM zich dan toch tussen de 'groten'. Afgaande op de CIM-cijfers van januari tot juni 2007 valt op dat 4FM tot nu toe in de ochtend een pover marktaandeel van 3,5 procent had.

De meest beluisterde zender (32,8 procent marktaandeel) tussen 6 en 9 uur is Radio 2, met hun Ochtendpost en Inspecteur Decaluwé. De grote broer van 4FM, Q-Music, doet het lang niet slecht met 19 procent voor de ochtendshow van Deckers en Ornelis. De Grote Peter Van De Veire Show op Studio Brussel staat met 9,2 procent niet zo ver van David in de ochtend op Donna (12,6 procent). De meest directe concurrent van het nieuwe 4FM-programma, Radio 1, behaalt in de CIM-cijfers 12,4 procent, maar de cijfers dateren van voor de hervorming van de zender en de nieuwe cijfers worden pas in het voorjaar vrijgegeven.

Het komt erop neer dat de ochtendnieuwsshow van 4FM een lange weg af te leggen heeft om de VRT-radiozenders en Q-Music te evenaren. In de cijfers doet enkel Klara het slechter met 1,4 procent. Bert Geenen is alvast optimistisch: "4FM moet proberen zijn publiek te bereiken. Er is duidelijk potentieel aan mensen die behoefte hebben aan het 4FM-gevoel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234