Zaterdag 24/10/2020

cd van de week

De nieuwste plaat van Editors 'In Dream' klinkt opvallend donker

Editors.Beeld Rahi Rezvani

Het concert eind deze maand in Paleis 12 was in een zucht uitverkocht. Het guerrilla-optreden in het piepkleine Depot vanavond evenzeer. Aanleiding voor beide shows: Editors' vijfde, opvallend donkere plaat.

Met The Weight of Your Love maakten Editors twee jaar geleden een plaat die afweek van alles wat eraan vooraf was gegaan. De groep trok naar Nashville om er met sterproducer Jacquire King - bekend van Tom Waits, maar net zo goed Kings of Leon - een erg Amerikaans klinkende cd te maken. Een plaat met songs die een stadion konden vullen, en van pas konden komen wanneer er een groot rockfestival moest worden afgesloten.

Het was een goeie, zelfs zeer goeie plaat. En er stonden hits op. Maar tegelijk merkte je ook dat de fans van het eerste uur het er moeilijk mee hadden. Achteraf bekeken was het vooral een noodzakelijke plaat. Na het vertrek van gitarist Chris Urbanowicz lagen Editors in de touwen, en met nieuwelingen Justin Lockey en Elliott Williams moest de band weer leren om een groep te worden. Missie volbracht.

De hoes van 'In Dream'.Beeld rv

Het vijftal begon verrassend snel aan een opvolger te werken, en nu die er is, kun je niet anders dan vaststellen dat The Weight of Your Love een ommetje was. In Dream dient zich namelijk aan als het logische vervolg op In This Light and on This Evening: de songs zijn donker, grillig en dwars.

Ook opmerkelijk: ondanks het feit dat er intussen drie gitaristen in de band zitten, is het een uitgesproken elektronische plaat geworden, waarop nauwelijks snaren te bekennen zijn. En voor wie daar belang aan hecht: het is geen geheel dat met het ene oog op de charts, en met het andere op de festivals werd gemaakt.

Je kunt het eigenlijk niet eens een rockplaat noemen. Alleen al de verrassende manier waarop de eerste nieuwe muziek van In Dream werd vrijgegeven, spreekt boekdelen. 'No Harm' was een verborgen nummer op een sampler van platenlabel Play It Again Sam (je moest de openingstrack terugspoelen om de primeur te ontdekken) en het dreigende, zeven minuten durende 'Marching Orders' werd op driehonderd exemplaren geperst ten voordele van Oxfam.

'No Harm' - elektronisch, minimalistisch - zet de toon van de nieuwe cd: Tom Smith is nooit een vrolijke frans, maar hier klinkt hij zo mogelijk nog weemoediger dan eerder. 'Salvation' is eveneens een raar stuk muziek: het stapt, aangedreven door traag zuchtende synths recht vooruit, als een eenheid op ochtendpatrouille. Tot Smith er helemaal in zijn eentje toch een melodie overheen zingt.

'Life Is a Fear' komt misschien nog het dichtst in de buurt van een single. De song bouwt mooi naar een climax op, heeft strofes en refreinen die op zijn minst duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn, en wordt ingekleurd door een opvallend keyboardmotiefje dat meteen de aandacht trekt.

Nog dieper in de plaat duikt Slowdive-zangeres Rachel Goswell in 'The Law', het eerste duet op een Editors-plaat. Popmuziek, maar toch experimenteel. Duister, maar niet morbide. En vooral: een gedurfd statement van een band die niet alleen zoekt, maar ook vindt. (PIAS)

Editors spelen vanavond in Het Depot in Leuven, en komen op 31 oktober naar Paleis 21. Beide optredens zijn uitverkocht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234