Woensdag 23/10/2019

jan in cannes

De nieuwste Godard is even kort als hermetisch

Regisseur Jean-Luc Godard in 2001 op het Filmfestival van Cannes. Beeld PHOTO_NEWS

Het regent in Cannes. Ook dat versterkt misschien de sfeer van nostalgie die hier en daar binnensijpelt. Nouvelle Vague-paus Jean-Luc Godard heeft last van winderigheid, Wim Wenders komt uit de kast en vanavond wordt op het strand, als het weer het toelaat, 'Pulp Fiction' vertoond, dat twintig jaar geleden de Gouden Palm won.

"Godard forever!", brulde iemand op het moment dat de lichten in het Grand Théâtre Lumière doofden en de projectie begon van 'Adieu au langage', van veteraan Jean-Luc Godard, die dit jaar 84 wordt. Applaus en gejuich. Omdat de film, nochtans in competitie, slechts één enkele keer vertoond werd, zat de zaal lang op voorhand vol. De rest van de dag zou overal op de Croisette de vraag gesteld worden: "T'as vu le Godard?"

Daarmee wordt uiteraard de film bedoeld en niet de man, want alhoewel de aanwezigheid van de regisseur én het geven van een persconferentie eigenlijk verplicht zijn bij elke competitiefilm, had Godard zijn kat gestuurd. Of beter: zijn hond, want die was nogal prominent aanwezig in de film.

Over de film zelf kunnen we kort zijn, al was het maar omdat 'Adieu au langage' met amper 70 minuten de kortste film van de competitie is. Dat kwam wel goed uit, want de film was een bijzonder hermetisch geheel van beelden, klanken, opschriften, muziekfragmenten, off screen-dialogen, archiefbeelden, woordspelingen à la 'Ah Dieux', naakte personages en filosofische oprispingen. De film, of wat daarvoor moest doorgaan, was ook nog eens in 3D. Conclusie: ja, we hebben de Godard gezien, maar zijn experimentele audiovisuele cocktail heeft onze dorst niet kunnen lessen.

En hoe zit het nu met dat uit de kast komen van Wim Wenders? Grapje. De Duitse regisseur, die hier 30 jaar geleden de Gouden Palm kreeg voor 'Paris, Texas', is in Cannes met zijn uitstekende docu 'The Salt of the Earth' over de Braziliaanse fotograaf Sebastiao Salgado, bekend van zijn fotoreeks over de Braziliaanse goudmijn Serra Pelada, en zijn reportages over de hongersnood in de Sahel en de genocide in Rwanda. Tijdens het interview met Wenders kwam ter sprake dat de Duitse filmmaker een grote voetbalfan is. Natuurlijk supportert Wenders voor de Mannschaft, maar toch vreest hij dat ze dit keer de finale van het WK niet zullen halen. "En België?", vraag ik. Totaal verbaasd reageert hij: "Hoe weet jij dat?" Blijkt dat Wenders net een tv-interview heeft gedaan, waarin hij voor het eerst gezegd heeft dat onze Rode Duivels volgens hem de beste kansen hebben. "Voilà, het mag publiek geweten zijn", glimlacht hij. "Ik ben uit de kast gekomen. Ik ben fan van de Belgische voetbalploeg."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234